De overheid stelt vanaf 1 juli een aantal strengere regels in voor drone-eigenaren die hun toestel professioneel gebruiken: drones mogen minder hoog en minder ver van de bestuurder af, en moeten ver van vliegzones als Schiphol blijven.

De regels komen na een incident bij Schiphol, waar een drone vlak langs een landend vliegtuig scheerde. De regels gelden vooralsnog alleen voor mensen die op de een of andere manier geld verdienen met hun drone. Denk aan boeren die hun land inspecteren of journalisten die luchtbeelden maken voor een televisie-item. Voor amateurs worden de regels vooralsnog niet aangescherpt, hoewel de Dutch Association for Remotely Piloted Aircraft Systems (DARPAS) verwacht dat dat dit najaar alsnog zal gebeuren.

In zekere zin is de nieuwe regelgeving, waarvan gisteren een informatiecampagne begon vanuit de Rijksoverheid, een handreiking naar professionele dronebestuurders. Die mogen namelijk sinds vorig jaar hun werk doen, mits ze een certificaat bemachtigen. De kosten voor die certificering zijn echter hoog: 12 000 euro. Om mensen die wel geld verdienen, maar niet fulltime dronevlieger zijn te helpen, komt er nu een light-versie van dat certificaat, waarvoor alleen een theorie-examen van een paar honderd euro nodig is.

 

Modelvliegtuigjes

'Het is opvallend dat de overheid de professionals aanpakt, aangezien het minder dan 1 % van alle dronevliegers in Nederland is', vindt Rob van Nieuwland, voorzitter van DARPAS, de vereniging van professionele dronevliegers. 'Dat komt doordat de overheid bij de amateurs de modelvliegers niet in de weg wil zitten.' Die vliegers hebben de ruime regels voor hobbyvliegtuigen lange tijd netjes gebruikt. 'Maar nu er honderdduizend dronevliegers bij zijn gekomen, zijn er nieuwe regels nodig.'

 

 

Hoewel het voorlopig alleen om regels gaat die politie en justitie kunnen aangrijpen om overtreders te beboeten, voorziet Van Nieuwland dat dat in de toekomst anders zal gaan. 'Dan zullen de regels als producteis voor dronebouwers worden vastgelegd. Via de besturings- en gps-software kun je de maximumhoogte en -afstand bepalen.'

Ook bestaat er iets dat digital fencing heet, waar de drone een no-flyzone herkent op zijn gps en weigert door te vliegen. 'In Duitsland werkt dat al goed; daar trainen dronevliegers regelmatig op een vliegveld, op 200 m van de landende toestellen.'

 

Schijnveiligheid

Van Nieuwland betwijfelt of strenge regels of begrensde software de gevaren van drones zullen wegnemen. 'Kwaadwillenden of daredevils, types die ook een scooter opvoeren, kunnen relatief eenvoudig begrenzingen omzeilen. Op heterdaad betrapt worden gebeurt niet vaak. Maar softwarewijzigingen behoeden wel de onbedoelde, onbewuste overtreders voor een boete. Dat is goed, maar we moeten oppassen voor schijnveiligheid, waar de drones steeds minder mogen om een paar rotte appels weg te houden.'
 

illustratie Joost Stokhof

 

 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.