Door veelvuldige overstromingen in het merengebied in Malawi, verandert de omgeving voortdurend en zijn de inwoners slecht te bereiken voor medische hulp. Het Twentse studententeam Aerobotic Tech Team Twente (A3T) ontwikkelt een drone om het gebied in kaart te brengen en medicijnen te leveren in de getroffen gebieden.

Door de gebrekkige infrastructuur in delen van Malawi is medische hulp in het land lang niet voor iedereen goed bereikbaar. De wegen tussen dorpen zijn moeilijk begaanbaar en kunnen vaak alleen lopend, per motor of per fiets worden worden afgelegd, waardoor vervoer naar een medische post of ziekenhuis lastig is. Daarnaast verschuiven dorpen als ze opnieuw worden opgebouwd na overstromingen, waardoor een actuele kaart van het gebied ontbreekt.

Door middel van drones wil het studententeam het gebied opnieuw in kaart brengen en wordt hulp toegankelijker. Drones kunnen immers lokaal medicijnen leveren zonder gebruik te maken van het wegennetwerk. Het idee voor het project komt van de Drentse stichting Transport4transport, die eerder al fietsambulances leverde aan dorpen in het Afrikaanse land.


Horizontaal en verticaal vliegen

Momenteel is het Twentse droneteam druk bezig met het ontwikkelen van een prototype dat uiteindelijk in het district Mangochi zal worden gebruikt. Om goed ingezet te kunnen worden, moet de drone zowel horizontaal als verticaal kunnen vliegen met een korte opstijgafstand. Hiervoor werkt het team aan een drone met tiltrotors; propellers die tijdens het opstijgen kunnen kantelen. Zo kan de drone het gebied verkennen en in kaart brengen.

Voor de bouw van de uiteindelijke drone hoopt het team met behulp van crowdfunding tienduizend euro in te zamelen. In mei gaan ze naar Malawi om de drone te testen.


Medicijnen leveren

Naast het in kaart brengen van het gebied, kan de drone ook medicijnen leveren. Daarom proberen de studenten de drone zo licht mogelijk te maken. Zo maken ze het frame van carbonvezel en hebben de landingspoten een dubbele functie: ze doen ook dienst als verticale stabilisatoren. De drone gaat ongeveer 4,4 kilogram wegen en kan een pakketje van ongeveer 2,5 kilogram bij zich dragen.

In de 'buik' van de drone komt de laadruimte voor het pakket. ‘Als de drone zich bij de gegeven gps-coördinaten bevindt, kan deze ruimte open, waarop de parachute van het pakket ontvouwt en deze naar beneden afdaalt’, zegt Tjebbe Treub, een van de studenten uit het team.


Duurzame ontwikkelingshulp

Het team wil niet alleen de drones aan de dorpen leveren, maar ook dat de inwoners zelf de drones kunnen onderhouden. Op die manier willen ze ervoor zorgen dat het droneproject op lange termijn blijft voortbestaan. Daarom ontwikkelen ze een droneworkshop in samenwerking met Space53, een test- en ontwikkelingcentrum voor drones. Zo kunnen de drones in de dorpen door de inwoners worden onderhouden en gemaakt. 

 

Illustratie: A3T

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.