Autofabrikant Tesla opent een nieuwe markt: de thuisopslag van elektriciteit. Gister maakte miljardair Elon Musk details bekend van het nieuwe opslagsysteem, dat vooral het gemak moet dienen.

Het nieuwe opslagsysteem bestaat uit een Lithium-ionbatterij, een managementsysteem en vloeistofkoeling, ondergebracht in een behuizing die hem geschikt maakt om aan een wand op te hangen. De kast is 130 cm x 86 cm x 18 cm groot en weegt 100 kg. De batterij is in twee capaciteiten verkrijgbaar: 10 kWh of 7 kWh, het prijskaartje $ 3500 respectievelijk $ 3000. Het continu leverbare vermogen is 2 kW.

Musk speelt met het opslagsysteem in op het toenemend gebruik van particuliere zonnepanelen. Overdag produceren die meestal een overschot aan elektriciteit. De batterij levert de buffer om die elektriciteit ook ’s avonds te kunnen gebruiken.

In Nederland speelt dit minder, omdat er een mooie terugleververgoeding aan het net bestaat die even groot is als de elektriciteit kost. De kans is echter groot dat die regeling de komende jaren op de schop gaat, en thuisopslag dus ook in Nederlandse woningen voordeel gaat bieden.

Het introduceren door Tesla van een thuisopslagsysteem lijkt op het eerste gezicht een vreemde activiteit voor de bouwer van elektrische auto’s, maar dat is het niet. Musk laat op dit ogenblik een grote batterijfabriek bouwen voor zijn eigen auto’s, en kan de capaciteit van die fabriek nu ook mooi inzetten voor de thuisbatterij. De capaciteit van de batterij is overigens te klein om ermee een elektrische auto op te laden. Komende zomer begint Tesla met de verkoop van de Powerwall.

Tesla biedt een garantie van tien jaar, die nog eens tien jaar kan worden uitgebreid. Het past bij de bedrijfsfilosofie van Tesla om de batterij na zijn levensduur weer terug te nemen voor recycling, ook al bood Musk daarover geen uitsluitsel.

Voor thuisopslag dient zich ook een andere optie aan, namelijk gebruik van de Li-ion batterij uit de elektrische auto wanneer die een deel van zijn capaciteit heeft verloren. Hiermee loopt op dit ogenblik in Nederland een proef op het Forteiland Pampus. Praktisch lastig punt is dat de batterij uit de auto eerst  flink moet worden omgebouwd, wil hij voor thuisgebruik hanteerbaar zijn.

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.