Toyota presenteerde deze week zijn nieuwste versie van een waterstoftruck. Deze heeft een grotere reikwijdte, meer gebruiksgemak en is vooral goedkoper in productie.

Toyota stoelt met zijn nieuwe versie, door het bedrijf ‘Beta’ genoemd, op meer dan 16.000 km praktijkervaring met zijn eerste waterstoftruck die nog geen jaar geleden de weg op ging (lees ‘Toyota gaat waterstoftruck testen’). De specificaties van de truck zijn dezelfde, laadgewicht 36.000 ton, motorvermogen 670 pk (500 kW), maar door een grotere waterstoftank is het bereik met de helft vergroot tot 480 km, aldus een persbericht van Toyota over de waterstoftruck.


Kostenbesparing

Verder kreeg de cabine-brandstofeenheid een nieuw ontwerp, gebaseerd op wensen van de chauffeurs: de cabine en de slaapplek zijn groter geworden door de loze ruimte tussen cabine en waterstoftanks weg te nemen.

Niet zichtbaar, maar wel belangrijk voor de verdere ontwikkeling van Toyota's waterstoftrucks, is een drastische kostenbesparing in de assemblage. Cijfers noemt de automaker niet, maar standaardisatie en routineprotocollen drukken waarschijnlijk stukprijzen voor nieuwe exemplaren, zie ook de video hieronder.

 


Emissieneutraal

Waterstroftruck 2.0 zal vanaf oktober dit jaar als tweede vrachtwagen voor Toyota’s transportdiensten in Californië worden ingezet. De trucks pendelen over het haventerrein, tussen de havens Long Beach en Los Angeles en allerlei logistieke centra in de regio, onder andere naar en van Toyota's distributiecentrum in Ontario, 100 km van zijn roll-on-roll-offterminal.

De waterstof-vrachtwagens maken deel uit van het Toyota Port Project. De autoproducent wil al zijn eigen activiteiten aldaar in 2035 emissie-neutraal hebben. De terminal en het belendende bedrijfsterrein worden omgebouwd om transportwegen kort te houden. Een nieuw gebouw  moet gaan voldoen aan het groene LEED certificering.


Biogas-waterstofcentrale

Verder komt er een energiecentrale die op biogas en brandstofcellen draait. Deze zogenoemde Tri-Gen centrale heeft een capaciteit van 2,35 MW en produceert per dag 1,2 ton waterstof. De centrale produceert meer dan de automaker nodig heeft, het verwachte overschot van 15 miljoen kWh op jaarbasis wil Toyota verkopen aan het stroomnet in Californië.

Het biogas komt van afvalproducten uit de regionale landbouw. Het water na de chemische reactie in de brandstofcellen gaat naar de autowasstraat op locatie. Op Toyota's terrein komen drie waterstof-tankstations te staan. Shell wordt de uitbater. De Tri-Gen centrale moet 2020 online gaan. (Judith Stalpers)
 

 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.