Op de snelweg tussen het vliegveld van Frankfurt en het knooppunt Darmstadt/Weiterstadt komt tien kilometer aan elektrische bovenleiding te liggen. Deze is bedoeld voor hybride of elektrische vrachtwagens, die daarmee duurzaam heen en weer kunnen rijden tussen het vliegveld en Darmstadt.

Vandaag maakte het elektronicabedrijf Siemens bekend dat het de bovenleidingen gaat aanleggen. Daarmee wordt dit de eerste echte toepassing in Duitsland van de eHighway, een idee dat het Duitse bedrijf al in 2012 kreeg. Eerder dit jaar kondigde de Duitse regering aan dat er een tender zou komen om te bepalen wie de bouw van de trolleytruck-infrastructuur mocht uitvoeren (lees: 'Twee trajecten voor trolleytruck in Duitsland'). Siemens heeft de eerste van die twee tenders nu gewonnen.
 

Economisch haalbaar

Het bedrijf benadrukt dat het hier om een 'veldtest' gaat: tien kilometer 'Autobahn' wordt voorzien van bovenleiding. Elektrische trucks van verschillende transportbedrijven kunnen de weg oprijden, verbinding maken met de kabels en zo zonder benzinegebruik rijden. Als backup, voor als de truck moet uitwijken of inhalen, hebben de wagens ook een batterij én een dieselgenerator aan boord.

 


Volgens Siemens is de trolleytruck dé manier om klimaatneutraal transport te verwezenlijken. Het is namelijk economisch haalbaar en praktisch uitvoerbaar voor kortere afstanden. De grote vraag is of de besparingen opwegen tegen de kosten; het traject kost naar schatting een miljoen euro per kilometer. De besparing voor de transportsector kan echter fors zijn; tientallen eurocenten per afgelegde kilometer. Dan moet echter wel het hele snelwegnetwerk voorzien worden van kabels voor de trolleytruck. Of dat ooit gaat gebeuren, zal deels afhangen van deze test; blijkt alles naar behoren te werken, dan is de kans groot dat er meer trajecten van kabels voorzien worden.


Beeld: Siemens

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.