Vandaag opent de TU Eindhoven een nieuwe windtunnel met een uitzonderlijk lange testsectie. De meetfaciliteit gaat gebruikt worden voor verschillende doeleinden, van het zoeken naar de optimale formatie van een wielerploeg tot het meten van de onderlinge invloed van windturbines in grote windparken.

De windtunnel is op drie manieren bijzonder. Ten eerste is hij de enige atmosferische grenslaagwindtunnel bij een Nederlandse universiteit. Dit betekent dat hij de luchtstroming in de buurt van het aardoppervlak kan simuleren.

Ten tweede is de testsectie met 27 m behoorlijk lang, met een doorsnede van 3 bij 2 m, waardoor hij plaats biedt aan bijvoorbeeld grote maquettes van windparken of de wielerploeg van LottoNL-Jumbo, die de ideale volgorde zoekt voor de ploegentijdrit (zie openingsfoto).
 

Verplaatsbare sensors

Tot slot is de meetapparatuur opvallend. ‘De meeste tunnels hebben maar één krachtensensor die vaak op een vaste plek staat. Wij hebben er negen gebouwd die we volledig vrij kunnen verplaatsen’, vertelt Bert Blocken, hoogleraar bij de faculteit Bouwkunde van de Eindhovense universiteit en gespecialiseerd in luchtstromen rond gebouwen (lees: ‘Eindhoven gaat fijnstof afvangen’) en in de sport (lees: ‘Hoe daal je het beste bij wielrennen?’). Zo’n krachtensensor, of balans, meet de horizontale krachten op een voorwerp in de luchtstroming. In de nieuwe tunnel gebeurt dat met een nauwkeurigheid van 0,001 N.

Schematische weergave van de nieuwe windtunnel. Bron: TU Eindhoven


Ventilatoren

De lucht in de tunnel kan snelheden bereiken tot 33 m/s. Daarvoor zorgen ventilatoren met een gezamenlijk vermogen van 225 kW (zie foto). De windtunnel en de meetapparatuur hebben ruim 1,3 miljoen euro gekost.

‘We hebben tal van mooie projecten op de rol staan, zoals het analyseren van de robuustheid van ventilatiesystemen van gebouwen bij asbestrenovatie’, zegt Blocken. ‘Maar ook het meten aan spoilers voor vrachtwagens, die het brandstofverbruik moeten terugbrengen. In een windtunnel creëren we een gecontroleerde omgeving; iets wat buiten, in de atmosfeer, niet kan.’

De nieuwe testfaciliteit gaat het mogelijk maken om betere windstudies uit te voeren in de bebouwde omgeving, scheepsbouw, voertuigen, luchtkwaliteit, sport en windenergie.

De Kennis Van Nu maakte deze video over de windtunnel:
 

Foto’s: TU Eindhoven/Bart van Overbeeke

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.