Sinds gisteren kunnen consumenten op internet de echte verbruikscijfers vinden van meer dan 60.000 automodellen. Het Britse bedrijf Emissions Analytics heeft de EQUA Index gelanceerd, een overzicht van het brandstofverbruik en de emissies van verschillende autotypes. Opvallend is dat er nog steeds gemiddeld 29 % verschil zit tussen het echte verbruik en de cijfers waar fabrikanten mee adverteren.

Emissions Analytics onderwerpt elke nieuwe auto die op de markt komt aan een praktijktest. Daarbij rijdt een chauffeur op steeds dezelfde manier een drietal trajecten in een stedelijke omgeving, landelijke omgeving en op snelwegen. In de kofferbak van de auto staan verschillende meetapparaten die de uitlaatgassen analyseren, gekoppeld aan het rijgedrag. Dit levert een veel reëler beeld op van het verbruik van de auto en de emissiecijfers van verschillende uitlaatgassen dan bij de standaardtest, waarbij een auto alleen 20 min op de rollenbank gaat.

Het bedrijf legt van nieuwe auto’s de volgende zaken vast:

  • brandstofverbruik
  • uitstoot van
  • CO
  • CO2
  • NO
  • NO2
  • NOx
  • totaal koolwaterstoffen
  • fijnstofdeeltjes

Meer details over de tests van Emissions Analytics zijn te lezen in deze Frequently Asked Questions (Word-bestand).

Consumenten kunnen de resultaten van de tests gratis raadplegen via de website van EQUA Index. Dit kan helpen bij de keuze voor een nieuwe auto. De transparantie zou autobouwers moeten aanzetten om schonere auto's te maken.

Lagere waarden

‘Emissions Analytics is een bekend bedrijf, met mensen die weten wat ze doen’, zegt Norbert Ligterink van TNO, dat in Nederland dergelijke emissiestests doet met auto’s (lees: 'TNO levert praktisch alternatief voor autotest'). ‘Toch komen hun waarden vaak wat lager uit dan wat wij meten. Ze gebruiken wel gecertificeerde meetapparatuur – dezelfde apparaten als wij gebruiken – maar ze zijn niet erg open over hun testroutes. Voor zover ik weet voldoet hun testroute niet aan de eisen rond reële rijomstandigheden die de Europese Commissie stelt.’ Daarmee refereert Ligterink aan de nieuwe en strengere Europese wetgeving, ‘real driving emissions’ (RDE), die vanaf 1 september 2017 voor alle nieuwe typekeuringen wordt ingevoerd (lees: 'Nieuwe autotest Europa halve-stap vooruit').


Verschil tussen fabrikant en praktijk

Uit de cijfers van de EQUA Index blijkt dat het verschil tussen de officiële verbruikscijfers van fabrikanten en het echte praktijkverbruik in 2016 is gestegen tot gemiddeld 29 %. De laatste twee jaar is het gemiddelde brandstofverbruik gestegen van 5,7 naar 5,9 l/100 km. Dieselauto’s lieten daarbij nog slechtere cijfers zien: een stijging van 5,2 naar 5,6 l/100 km. ‘Dit is een gemiddelde, dus dit kan komen doordat mensen andere auto’s kopen. Een SUV verbruikt meer dan een kleine auto’, denkt Ligterink.
 

CO2-uitstoot

Tegelijk lanceert het Britse bedrijf de EQUA CO2 Index, een label dat aangeeft hoeveel CO2 een auto uitstoot (van A naar H) én hoeveel die waarde afwijkt van wat de fabrikant opgeeft in de specificaties (van 1 naar 5). Uit de metingen van CO2-uitstoot blijkt dat de gemiddelde reële uitstoot van Euro 6-auto’s (de strengste strengste emissienorm van de EU) 181 g CO2 / km is. Dit is niet beter geworden sinds de vorige generatie Euro 5-auto’s. Bij een gemiddelde wettelijke doelstelling voor wagenparken van 130 g CO2 / km is dit een overschrijding van  39 %.

De gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe benzineauto’s is met 6 % gedaald sinds 2012, het jaar waarin Emissions Analytics begon met het verzamelen van data. De gemiddelde uitstoot van dieselauto’s is in dezelfde periode met 5 % gestegen. De kloof tussen benzine- en dieselauto’s wordt dus kleiner, maar dieselmotoren zorgen nog steeds voor minder uitstoot dan benzineauto’s. Nog een leuk weetje: uit de praktijkmetingen blijkt dat 1,5 liter-motoren in de praktijk voor de minste CO2-uitstoot zorgen, in tegenstelling tot nog kleinere motoren (wat je zou verwachten).

In 2021 moeten auto's binnen de 95 g CO2 / km blijven. Dit is haalbaar met behulp van pakketten van beschikbare technologie, zoals gewichtsreductie, engine downsizing en hybride motoren. 


Openingsbeeld: Een portable emissions measurement system (PEMS) achterop een Audi vangt de uitlaatgassen op en leidt ze naar analyseapparatuur. Bron Emissions Analytics

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.