Vanaf vandaag rijden op de Utrechtse lijn 1 volledig elektrische bussen. Het is een nieuw voorbeeld van het uitbannen van de dieselbus.

Met tien exemplaren verzorgt vervoerder Qbuzz vanaf vandaag de dienstregeling op de lijn die het Zuiden en het Noorden van de stad met elkaar verbinden, via de stations Utrecht Centraal en Overvecht. Volgens de dienstregeling rijdt de bus in de spits 6x per uur; jaarlijks vervoert de lijn zo’n twee miljoen reizigers, zie ook www.duurzaamu-ov.nl.

De bussen zijn geleverd door het bedrijf Ebusco in Helmond, dat in 2012 werd opgericht door Walter Luijten en Peter Bijvelds. ‘We leveren een bus die één op één een dieselversie kan vervangen, zegt Luijten. Het betekent een bereik van 300 km, en rijden tussen zes uur ’s ochtends en 12 uur ’s nachts, zonder de noodzaak om tussentijds op te laden. ‘Onze bussen hebben daarvoor een batterijpakket van 311 kWh.’

De aandrijflijn werkt met een relatief hoge spanning van 580 V. ‘We kunnen daarmee een koppel leveren dat onder alle mogelijke omstandigheden, dus ook in de bergen, voldoende groot is.’ Het koppel is instelbaar in drie standen. ‘In Utrecht wordt op de laagste gereden, want die is het meest energiezuinig. En we willen niet dat chauffeurs de bus als en racewagen gaan besturen.’
 

Opengewerkte tekening van de Ebusco-bus.


Tussentijds opladen

De bussen in Utrecht hebben een standaard-omvang: ze zijn 12 m lang en bieden plaats aan 90 personen. Het opladen gebeurt ’s nachts in de remise. Utrecht heeft ervoor gekozen om bij het eindpunt van de lijn tussentijds te kunnen opladen. Dat gebeurt met laadpalen met een vermogen van 300 kW, waarbij het stroomcontact wordt gelegd met een pantograaf die op de contactpunten in het dak van de bus neerdaalt. Luijten: ‘Utrecht wilde dat graag om er zeker van te zijn dat de bussen altijd voldoende stroom hebben. Bovendien wilde men de bus in de winter ook elektrisch verwarmen, en dat kan heel wat stroom vragen.’

Vervoerder Qbuzz wil de ervaringen met lijn 1 gebruiken om in 2019, wanneer een groot deel van de vloot moet worden vervangen, te beslissen of dat ook elektrische bussen zullen zijn. ‘We hebben onszelf in ieder geval verplicht om meer duurzaam en emissievrij te gaan rijden’, aldus woordvoerder Arjan van Dijk van Qbuzz.


Eindhoven en Schiphol

De elektrische bus in Utrecht is onderdeel van grootschaliger introductie. Sinds eind vorig jaar rijden in Eindhoven ruim veertig 18 m lange, gelede elektrische bussen, de Citea van VDL (zie de video hieronder). Vervoerder Connexxion heeft aangekondigd vanaf december 2017 met honderd van die elektrische bussen te gaan rijden op Schiphol. Later volgen de regio Alkmaar en Haarlem.
 

 

 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.