Philips heeft wereldwijd tweehonderd vacatures op het gebied van Quality & Regulatory (Q&R) vacant. Kwaliteit en regelgeving bij elkaar brengen is een boeiend vakgebied. Wat het precies inhoudt, vragen we aan dr. Vanja Hommes, Head of Regulatory and Clinical Affairs. ‘Ik krijg die vragen die anderen niet kunnen beantwoorden.’

Vanja Hommes. Foto Anne van der Woude

Het allerleukste van mijn beroep als professional op het gebied van Quality & Regulatory? Dat miljoenen mensen wereldwijd onze producten gebruiken en ik helemaal aan het begin van dat hele proces sta’, zegt dr. Vanja Hommes, Head of Regulatory and Clinical Affairs bij Philips. ‘Ik onderhoud contacten met ontwerpers, engineers, software-architecten, budgethouders, marketeers en medisch specialisten. Buiten Philips praat ik over weten regelgeving met autoriteiten op dat gebied. Bij Q&R houden we in de gaten of onze producten goed, effectief en vei lig zijn. We garanderen en handhaven de productkwaliteit, en zorgen dat producten voldoen aan de richtlijnen. In de zorgsector kan ons werk enorme verbeteringen opleveren.’

Mijnenveld

Het is een hele mond vol. Voor een buitenstaander lijkt Philips zich in een mijnenveld van (tegenstrijdige) belangen, politieke besluitvorming, marktontwikkelingen en nieuwe digitale mogelijkheden te bevinden. En misschien is dat ook wel zo. De veranderingen in de zorgsector grijpen om zich heen. Zorgkosten dreigen onbetaalbaar te worden en in plaats van zorg in ziekenhuizen is er steeds meer eigen verantwoordelijkheid en preventie thuis. Nieuwe digitale ontwikkelingen en de opkomst van het internet der dingen dragen daaraan bij.

‘Leefstijl en gedrag veranderen is lastig, dat vergt discipline’ 

Ook Hommes verwacht ‘een revolutie in de zorgsector’. Daar speelt Philips dus op in. Het bedrijf wil toegevoegde waarde leveren voor de samenleving met het verbeteren van lifestyle en gezondheid. Maar hoe krijg je het voor elkaar dat mensen gezonder gaan leven? ‘Leefstijl en gedrag veranderen is lastig, dat vergt discipline. Daar spelen wij op in met onze gezondheidsgerelateerde apps en producten voor thuisgebruik’, aldus Hommes.

Health Watch

Een voorbeeld van zo’n product is de Health Watch, die vorig jaar al werd aangekondigd op de technologiebeurs IFA in Berlijn en binnenkort in Nederland verkrijgbaar is. De Health Watch bevat biometrische sensoren waarmee de gebruiker zijn of haar gezondheid in de gaten kan houden. Met de data zijn chronische aandoeningen te voorkomen. Het horloge maakt deel uit van een breder programma met bloeddrukmonitoren, hartslagmeters, oorthermometers en weegschalen. Alle apparaten versturen data naar een bijbehorende smartphone-app.

Helikopterview

Dit soort producten wereldwijd op de markt brengen is ‘nogal een ding’, alleen al omdat de regelgeving niet overal gelijk is – en soms zelfs nog niet eens is vastgelegd. Dit vraagt om schapen met vijf poten. ‘Mijn taak is weten welke regels van toepassing zijn, en regels duiden voor onze multidisciplinaire teams’, legt Hommes uit. ‘Ik zit tussen techniek en productontwikkeling in, en moet schakelen tussen alle verschillende stakeholders. Wat je daarvoor moet kunnen? Goed analyseren en veel informatie verwerken, interpreteren en vertalen naar iets waar collega’s mee verder kunnen. Je bent strateeg en foutenspotter met een helicopterview. Je moet de drive hebben om te corrigeren en stevig in je schoenen staan om fouten op tijd terug te koppelen en het proces bij te sturen.’

Vragen

Hommes studeerde Natuurkunde en promoveerde op laserfysica, een heel ander vak. ‘Ik had geen enkele ervaring met producten in de markt zetten, wist er helemaal niets van. Via onze afdeling Innovatie ben ik erin gerold en het bleek me goed te passen. Het gaat erom te begrijpen waar de consument echt behoefte aan heeft. Technisch is bijna alles mogelijk. Ik kijk mee of het beter, functioneler en veiliger kan, van idee tot marktintroductie. Dat is interessant en uitdagend. Ik krijg al die vragen die anderen niet kunnen beantwoorden.’ (Ton Verheijen © Tex & Verhaal)

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.