Eureka

Deze elektrische motorboot van koolstofvezel kan op het dak van een auto worden vervoerd. 
 

Eureka is de rubriek voor 'productontwerpen voor morgen' uit het maandblad De Ingenieur.

Onderhoud en opslag van een boot weerhouden veel lief­hebbers ervan er een aan te schaffen. Zeilfanaat Kai Krause uit München brengt daarin misschien verandering door een ultralichte, elektrische motorboot te bouwen.

De motorboot van startup Kaebon is met een gewicht van 89 kilogram licht genoeg om op het dak van een auto te vervoeren. De innovatie zit in de aerodynamische romp van de boot, vervaardigd van koolstofvezel. Ook was er oog voor detail: de metalen bootkikkers die dienen om de boot vast te leggen zijn vervangen door lussen van textiel.



Tien uur varen

De motor voegt het meeste gewicht toe aan de boot, al is deze kleiner dan in de meeste zwaardere motorboten. Kaebon biedt twee opties: een motor met een vermogen van zes kilo­watt die 49 kilogram weegt en een van twaalf kilowatt en 149 kilogram.

Een grotere motor betekent ook een hoger prijskaartje, dat begint bij een bedrag van 75.000 euro. De boot kan met een volle accu tien uur rustig varen of drie kwartier op vol vermogen.


Vijf meter lang

Met een lengte van vijf meter kan de boot in de achtertuin of garage worden opgeslagen en in de lengte te water gaan. Afhankelijk van het type auto – gemiddeld is de maximale daklast van een auto honderd kilogram – kan de boot op de auto worden vervoerd. De romp althans; accu’s en motor van de boot moeten er daarvoor worden afgeschroefd. 

Krause: ‘Het is niet zo gemakkelijk als een kajak die je elk weekend op het dak bindt, maar twee keer per jaar moet dat lukken.’


Tekst: Sija van den Beukel
Beeld: Kaebon

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.