Architect Vincent Callebaut uit Parijs heeft een ontwerp gemaakt voor een nieuwe veerbootterminal in de Zuid-Koreaanse hoofdstad Seoul. Het platform drijft op het water en heeft een vorm die is ontleend aan de reuzenmanta.

De terminal is onderdeel van een nieuw te ontwikkelen stadswijk aan de rivier Han, de belangrijkste waterweg in de miljoenenstad Seoul. Het stadsbestuur wil die wijk in het teken zetten van duurzaamheid. Het project omvat onder meer een wilgenpark, de oorspronkelijke begroeiing van de rivieroever. Verder komen er groentetuinen en boomgaarden.

De nieuwe veerbootterminal wordt een van de architectonische hotspots bij het park. Hij drijft op het water vanwege de grote variatie in waterstanden tot een hoogte van wel 5 m. De dubbelgekromde vorm van de terminal is ontleend aan de reuzenmanta met zijn enorme vleugels, en omvat drie niveaus.
 

De drijvende pieren voor de haven vormen de onderste laag.


De onderste laag bestaat uit een drijvende stalen pier die dient als aanlegplaats voor schepen, waaronder cruiseschepen. De stalen lichamen bevatten installaties om de boten van elektriciteit te voorzien en het bouwwerk is verankerd met kettingen. Onder de cirkelvormige havenring bevinden zich zogeheten oscillerende foils. Die bewegen op en neer op de stroming van de rivier en zetten hun bewegingsenergie om in elektriciteit.
 

De als een hyperboloïde uitwaaiende pilaren vormen de vloer van het bovengebouw.
Het bovengebouw met restaurants, andere horeca en andere voorzieningen.


Het bovengebouw staat op hyperboloïde, holle uitwaaierende houten pilaren die zijn gewoven als een honingraat. In die pilaren zitten de trappen en liften om in het gebouw te komen. Daar bevinden zich de receptie, restaurants en soortgelijke verblijfsruimten. De pilaren zijn zo geconstrueerd dat de vloer van het gebouw al een dubbelgekromde vorm heeft.
 

De draagconstructie van het dak van het bovengebouw.
Het dak met de uitstulpingen die uitlopen tot de mast van windturbines.


Het dak dient biedt uitzicht over de rivier en ruimte om rond te lopen. Op dat dak zijn de meeste pilaren doorgetrokken tot een hyperboloïde die zich bovenin vernauwt tot de mast van verticale windturbines. In de glazen wanden zitten lichtdoorlatende zonnepanelen. Beide leveren de stroom voor de terminal.

Callebaut maakte zijn ontwerp in het kader die de wedstrijd Seoul heeft uitgeschreven voor de ontwikkeling van het gebied. Het is nog niet bekend wanneer het gemeentebestuur zijn keuze bepaalt.


Agora Tower

Het ontwerp van Callebaut sluit naadloos aan op zijn inmiddels omvangrijke oeuvre. Zo presenteerde hij begin dit jaar een ontwerp voor de ontwikkeling van de voormalige goederen op- en overslagplaats Tour & Taxis in Brussel (lees: ‘Groene wijk voor Brussel’).

Een van zijn opmerkelijke ontwerpen dat ook daadwerkelijk wordt gerealiseerd is de Agora Tower in Taipei, een groen begroeid flatgebouw met een twist. De oplevering van het gebouw wordt verwacht in september van dit jaar.

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.