Gewone stadsfietsen hebben vaak geen vering. Luxe stadsfietsen en hybridefietsen zijn wel vaak van vering voorzien, maar die heeft ook nadelen.

Het veersysteem maakt de fiets langzamer, zwaarder en meer onderhoudsgevoelig. Het Franse ontwerpbureau Motion Engineering ontwikkelde daarom een beter werkend veersysteem speciaal voor stadsfietsen.

La City is een eenzijdige voorvork voorzien van veersysteem en schijfrem. Het veersysteem zit in de voorvork in­gebouwd en bestaat uit twee kleine, draaibaar opgehangen hendels en een langwerpige, gekromde bladveer van composietmateriaal die in de lengterichting binnenin de voorvork ligt.

Het voorwiel is opgehangen aan de voorzijde van de bovenste hendel. Aan de andere zijde is de hendel verbonden met de bladveer.


Veertig milimeter

Als het voorwiel over een bobbel rijdt, roteert de hendel waardoor de bladveer vervormt en het wiel omhoog gaat. De veerweg bedraagt maximaal veertig millimeter.

De tweede hendel, die parallel onder de eerste ligt, voorkomt dat het veersysteem bij het remmen naar voren duikt. Dit kost anders onnodige energie.



Onderhoudsvrij

De tweede hendel is verbonden met de remklauw, die onderop de voorvork is gemonteerd, en blokkeert tijdens het remmen de kantelbeweging van de eerste hendel.

Het veersysteem is geoptimaliseerd voor fietsen tot maximaal veertig kilogram en berijders van 50 tot 120 kilogram. De voorvork weegt ongeveer een kilogram en is volgens Motion Engineering nagenoeg onderhoudsvrij.

Het bedrijf verkoopt het systeem aan fietsfabrikanten en verwacht de levering in september op te kunnen starten. 


Tekst: Paul Schilperoord

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.