Olie- en gasbedrijf Shell gaat een aantal van zijn tankstations uitbreiden tot waterstofstations. Daarmee kunnen auto's voortaan in Amsterdam, Den Haag en Pesse (Drenthe) waterstof halen.

Read this article in English

De vier stations verdubbelen het aantal tankstations voor waterstof in Nederland. Op dit moment zijn er drie, in Rhoon, Helmond en Delfzijl. De vier Shell-stations moeten uiterlijk 2020 in bedrijf zijn.

 

In vijf minuten klaar

Waterstofauto's kunnen daar dan binnen 5 minuten een volle tank halen en vervolgens honderden kilometers rijden. Daarmee hebben ze een streepje voor op die andere vorm van duurzaam rijden, elektrisch. Daar duurt het opladen aanzienlijk langer en is de range van de wagen beperkt. Hoewel er sinds kort snellaadpalen bestaan die binnen minuten je auto opladen, zijn er voorlopig nog geen auto's die geschikt zijn voor die snellaadpalen.

Waterstof kan in principe gebruik maken van hetzelfde systeem als benzinepompen. Dat maakt het makkelijker voor bedrijven als Shell, die veel tankstations hebben in Nederland. 'Je hebt een plek nodig om het waterstof veilig op te slaan, en eventueel een netaansluiting als de waterstof ter plekke wordt gemaakt', vertelt woordvoerder Tim Kezer. Waterstof kan ook, net als benzine, per tankwagen worden aangeleverd en opgeslagen in een installatie ter grootte van een scheepscontainer.

 

Veel subsidie

Shell is een olie- en gasbedrijf, waarbij fossiele branstof verkopen een belangrijk onderdeel is van hun verdienmodel. Toch wil het bedrijf ook een rol spelen in de transisitie van het Nederlandse energiesysteem, aldus het persbericht van Shell over de waterstofstations. Daarvoor willen ze echter niet té diep in de buidel tasten: de verbouwing van de stations wordt mede gefinancierd door de Europese Unie. In totaal krijgt het hele project H2Benelux (8 stations in de Benelux, waarvan dus 4 in Nederland) 7,2 miljoen euro, waarvan Shell in ieder geval een deel ontvangt voor de Nederlandse stations. Van het rijk krijgt Shell nog eens 1 miljoen per Nederlands station.

Over de totale kosten van een waterstofstation wil het oliebedrijf bij navraag zelf niets zeggen, maar schattingen noemen een bedrag van 1,5 en 3 miljoen euro per station. Dat zou betekenen dat een aanzienlijk deel van de financiering van dit project van overheden komt.

 

Duitsland is verder

Volgens de website waterstofwerkt zijn er plannen voor minstens elf nieuwe waterstofstations in Nederland. In Duitsland zijn de plannen grootschaliger: in 2023 moeten daar 400 stations zijn, waarvan 230 van Shell (lees ook 'Groene waterstofproductie in Mainz'). Ook hier krijgt Shell geld van de overheden om de kosten voor de stations te dekken.

 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.