Een bijna-botsing van een drone met een landend vliegtuig bij Parijs heeft de discussie over de veiligheid aangewakkerd. Britse piloten verlangen maatregelen tegen amateurs die onbesuisd hun drones de lucht in sturen.

Het scheelde maar weinig. Op 1600 m hoogte was de Airbus 320 met een snelheid van 400 km/h bezig met zijn landing naar het vliegveld Roissy-Charles de Gaulle, op een kleine 40 km afstand. Plotseling zag de co-piloot links een drone, waarop de gezagvoerder in een reflex de stuurknuppel van de automatische piloot overnam en het toestel optrok. Volgens hun inschatting passeerden ze de drone op een afstand van 5 m. Er waren geen gewonden, en geen schade.
 

Maximale vlieghoogte

Het incident vond plaats op 19 februari; de Franse luchtvaartautoriteit Bureau d'Enquêtes et d'Analyses (BEA) pour la Sécurité de l'Aviation civile bracht er gisteren een persbericht (Frans) over uit. De BEA gaat nu onderzoeken hoe het mogelijk is dat een drone op die plek zo hoog vloog. In Frankrijk geldt overal een maximale vlieghoogte voor drones van 150 m.

Die regel wordt veelvuldig overtreden. Zo waren er vorig jaar meldingen van drie drones die in de buurt van de vliegvelden Roissy-Charles de Gaulle en Orly rondvlogen. Voor die luchthavens geldt een absoluut droneverbod tot een afstand van 10 km hemelsbreed.
 

Britse piloten

Deze week werd ook bekend dat de British Airline Pilots Association een onderzoek verlangt naar 23 bijna-incidenten van drones met Britse vliegtuigen. Twaalf van die incidenten hebben de A-status van ‘serieuze kans op een botsing’ gekregen.

Als een drone tegen een vliegtuig aanbotst, kan het in een van de straalmotoren terechtkomen. Dan ontstaat er schade die vergelijkbaar is met de schade die een vogel kan aanrichten. Kleine vogels onder de 2 kg hebben betrekkelijk weinig effect. Een vergelijkbare drone gaat dan heel de motor in en komt er versnipperd uit. Ganzen van zo’n 10 kg zorgen ervoor dat de motor uitvalt, maar dat is meestal nog niet fataal. Het vliegtuig heeft aan de tweede motor genoeg om een noodlanding te maken. Piloten zijn ook getraind op het vliegen met één motor.
 

Brand

Een andere mogelijkheid is een botsing van de drone met de vleugel. Los van de impact kan dat brand veroorzaken, en de gevolgen daarvan zijn veel ernstiger. Het vliegtuig kan daardoor onbestuurbaar worden.

De huidige generatie amateurdrones is nog betrekkelijk klein, maar in de toekomst zal dat waarschijnlijk veranderen. De Britse piloten willen daarom dat er tijdig paal en perk wordt gesteld aan de hoogvliegerij van de dronebezitters —- een wens die met de bijna-botsing bij Parijs nog meer urgentie krijgt.

 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.