De International Civil Aviation Organization (ICAO), onderdeel van de Verenigde Naties, presenteert na jarenlang overleg een voorstel voor het terugdringen van de CO2-uitstoot van de burgerluchtvaart. De voorgestelde strengere regels voor de emissies van vliegtuigen (en impliciet dus voor brandstofverbruik) gelden vanaf 2020 voor nieuwe modellen en vanaf 2023 ook voor bestaande types. Het is voor het eerst dat internationale luchtvaartautoriteiten afspraken maken om zuiniger te gaan vliegen.


Het persbericht van de ICAO gaat niet in op details, maar om vliegtuigen zuiniger te maken, kun je denken aan maatregelen als:

  • het lichter maken van toestellen,
  • meer aerodynamische vormen en
  • het gebruik van zuiniger motoren.

Feit is dat de nieuwste toestellen van de grote bouwers Boeing en Airbus al voldoen aan de door ICAO voorgestelde eisen. De A320neo van Airbus stoot tot 15 % minder CO2 uit dan zijn voorganger en Boeing is vooral trots op zijn 787 Dreamliner, die minstens 20 % zuiniger is dan de toestellen van de vorige generatie. Beide bedrijven stuurden dan ook meteen positieve reacties (Airbus, Boeing) de wereld in.


Echte winst

Dankzij een mechanische overbrenging draaien de fans van
de nieuwe Pratt & Whitney straalmotor minder snel;
daardoor kunnen ze groter zijn en meer lucht verplaatsen.
Dit maakt hem 20 % zuiniger.

De echte winst door de nieuwe regels valt te verwachten vanaf 2023, wanneer ook de bestaande, wat oudere vliegtuigtypen – die nog steeds in productie zijn – eraan moeten voldoen. De bouwers worden dan gedwongen om lichtere materialen in de romp te verwerken en nieuwe, zuinige motoren te gebruiken.

Verder is de hoop dat de voorgestelde regels vliegtuigbouwers ertoe aanzetten om sneller nieuwe, zuinige toestellen te ontwikkelen. De vraag is of dat inderdaad zo werkt. Deze trend is namelijk al zichtbaar; voor luchtvaartmaatschappijen is de benzinerekening een zodanig grote kostenpost, dat er nu al grote druk ligt op vliegtuigbouwers om zuinigere toestellen te ontwikkelen.
 

Strengere regels

De voorgestelde regels moeten overigens nog worden goedgekeurd door de raad van bestuur van de ICAO. Als die de voorgestelde strengere regels later dit jaar daadwerkelijk invoert, dan zijn nationale luchtvaartautoriteiten daar voortaan aan gebonden.


CO2-uitstoot

In het recente, in Parijs opgestelde klimaatakkoord is luchtvaart nog helemaal niet meegenomen. Opvallend, want de burgerluchtvaart is wereldwijd goed voor zo’n 12 % van de CO2-uitstoot veroorzaakt door transport. Van alle door de mens veroorzaakte CO2-uitstoot neemt de luchtvaart nu zo’n 2 % voor zijn rekening. De komende vijftien jaar wordt echter een verdubbeling van luchtvaart-emissies verwacht, door snel groeiende economieën als die van India en China.


Lead image: een Boeing 787 'Dreamliner', Foto: Creative Commons.

 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.