Elektrische auto's of bussen op waterstof worden langzaamaan steeds populairder. Duitse technologen hebben nu een manier ontwikkeld om ook scooters op waterstof te laten rijden: door de waterstof te verpakken in een dikke pasta. 

Waterstofauto's kennen geen uitstoot, maar een nadeel is dat ze een versterkte tank nodig hebben waarin de waterstof onder hoge druk wordt opgeslagen. Waterstof uit de tank voedt een brandstofcel waarin de waterstof wordt omgezet in de elektriciteit waarop de auto kan rijden.

Voor personenauto's is deze techniek inmiddels goed ontwikkeld. Er rijden al ruim tweehonderd waterstofauto's in Nederland rond en het aantal waterstofstations groeit ook. Weliswaar lang niet zo snel als batterijauto's, maar als het om energiedichtheid gaat, wint waterstof het ruimschoots van de nu beschikbare batterijen.  

Voor elektrische scooters en andere kleine voertuigen daarentegen is waterstof nog geen optie. Het is immers nogal onpraktisch om op een scooter een zware tank te installeren die een druk van zevenhonderd bar kan weerstaan.
 

Nieuwsbrief
Vind je dit een leuk artikel? Abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief!


Cartridge met waterstofpasta

Onderzoekers van het Fraunhofer-Institut für Fertigungstechnik und Angewandte Materialforschung (IFAM) in Dresden hebben daarvoor nu echter een oplossing gevonden, die ze Powerpaste noemen. Het gaat om een dikke pasta waarin waterstof zit opgeslagen in een magnesiumhydride, onder normale temperatuur en bij kamertemperatuur. Ze presenteerden hun bevindingen eerder deze week. 
 

Een generator die is voorzien van een cartridge met Powerpaste en een brandstofcel van honderd watt.


De brandstof blijft stabiel tot 250 graden Celsius, zeggen de makers. Dus zelfs als de scooter uren in de zon staat, is er geen kans op ontploffingen.

Ook bijtanken is eenvoudig: het vervangen van een cartridge is voldoende. Dat hoeft niet eens op een tankstation te gebeuren, maar kan ook thuis of onderweg, stellen de makers. 


Magnesium

Magnesium, waaruit de pasta bestaat, is een van de meest voorkomende elementen en dus ruimschoots voorradig. Om de pasta te maken, wordt magnesium in poedervorm bij een temperatuur van 350 graden Celsius gecombineerd met waterstof, bij een druk van vijf á zes bar.

Op de scooter komt de pasta vrij met behulp van een zuiger. Daar wordt vervolgens water aan toegevoegd vanuit een tankje en daarop ontstaat waterstofgas in precies de hoeveelheid die de brandstofcel aan boord nodig heeft.


Hoge energiedichtheid

In feite komt slechts de helft van de waterstof uit de pasta, zeggen de onderzoekers: de overige helft komt uit het toegevoegde water zelf. 'Powerpaste kan heel veel energie opslaan', zegt Marcus Vogt, een van de onderzoekers, in een persbericht. 'De dichtheid is nog hoger dan van waterstof in een hogedruktank bij zevenhonderd bar. De pasta heeft bovendien een tien maal hogere energiedichtheid dan batterijen.'

Volgens de makers is de Powerpaste niet alleen interessant voor scooters, maar kunnen ook kleinere voertuigen ermee prima uit de voeten. Ook drones zouden er aanzienlijk langer mee kunnen vliegen dan met batterijen: tot enkele uren achtereen, in plaats van de huidige twintig minuten.

Een ander voordeel is dat er geen kostbare infrastructuur mee is gemoeid. 


Foto's: Fraunhofer IFAM

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.