De Coradia iLint waterstoftrein van Alstom die in Duitsland moet gaan rijden, is goedgekeurd door de instanties in dat land. Nog deze zomer gaan twee prototypes van de trein meedraaien in de dienstregeling in Nedersaksen. In 2021 rijden daar volgens planning veertien van deze schone treinen rond.

Gisteren, 11 juli, kreeg Alstom een certificaat van goedkeuring uitgereikt door de president van de Eisenbahn-Bundesamt, de Duitse federale instantie die gaat over de veiligheid op het spoor. Daarmee is de weg vrij om treinen van het type Coradia iLint te laten rijden met passagiers.

Deze trein is gebouwd door Alstom op basis van een bestaande dieseltrein. Het bedrijf sloopte daar alle dieselcomponenten uit en verving ze door elektrische onderdelen (lees: ‘Duitsland introduceert waterstoftrein’) en apparatuur voor waterstof. Op het dak liggen de waterstoftanks en de brandstofcellen, de batterijpakketten (litium-ion) liggen onderin de trein.
 


Tankstation

De opdracht voor het bouwen van ’s werelds eerste waterstoftrein komt van de Duitse deelstaat Nedersaksen. Dat wil de schone treinen gaan inzetten op de trajecten Bremerhaven - Buxtehude en Bremerhaven – Cuxhaven, beiden ten westen van Hamburg. De trein kan driehonderd mensen vervoeren en op een volle tank waterstof kan hij 600 tot 800 km rijden. Daarmee kan de trein genoemde trajecten een paar keer afleggen op één volle tank waterstof. Toch staat er tussen Bremerhaven en Buxtehude een waterstof-tankstation naast het spoor.


 

Vieze emissies

Treinen op waterstof zijn vooral bedoeld om oude diesel-aangedreven treinen te vervangen, die rijden op trajecten waar geen bovenleiding is. De aanleg van een dergelijke stroomvoorziening is een grote investering, die niet overal rendabel is.

Maar dieseltreinen zijn steeds minder gewenst, vooral in binnensteden, door hun schadelijke emissies. Een trein op waterstof stoot slechts waterdamp uit. Alleen het remmen zorgt nog voor fijne deeltjes die in de lucht terechtkomen.
 

Nederland

Ook Nederland heeft plannen voor een waterstoftrein. Bij wijze van proef moet volgend jaar tussen Groningen en Leeuwarden zo’n trein gaan rijden, van hetzelfde type als de Duitse treinen. Het is slechts één van de vele mogelijke toepassingen van waterstof. De provincie Groningen heeft grootse plannen om een leidende rol te gaan spelen in de verwachte waterstofeconomie (lees: ‘Nederland waterstofland’).

Openingsfoto Alstom / Rene Frampe

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.