Rijkswaterstaat onderzoekt de oorzaak van de problemen bij de Vlaketunnel, die de A58 ten oosten van Goes onder het Kanaal door Zuid-Beveland leidt. Daar kwam deze maand het wegdek van de oostelijke toerit 10 tot 15 centimeter omhoog.


Vermoedelijk is onder invloed van de druk van het grondwater een U-vormige bak enigszins gaan drijven.

Rijkswaterstaat heeft 1800 ton aan betonblokken en zandzakken op het omhoog gekomen wegdek geplaatst. Door deze ballast is de bak teruggezakt in zijn oude positie.

Normaal gesproken houden trekankers de bak op zijn plaats. Rijkswaterstaat vermoedt dan ook dat hiermee iets mis is. Omdat bij de Vlaketunnel palen zijn gebruikt die staal bevatten, is het mogelijk dat er enkele door corrosie zijn aangetast. Het lijkt in elk geval onwaarschijnlijk dat de trekankers zijn losgekomen uit de grond.

‘Met het relatief kleine gewicht van de ballast zijn die trekankers nooit terug in de grond te krijgen; daar zijn veel grotere krachten voor nodig’, aldus dr.ir. Klaas Jan Bakker, universitair docent Hydraulic Structures aan de TU Delft. ‘Mogelijk zijn er trekankers bezweken.’

De A58 verbindt de provincie Zeeland met Noord-Brabant en is daarmee een belangrijke verkeersader. Na een volledige afsluiting van vier dagen zijn de vluchtstroken in beide richtingen opengesteld voor het verkeer.

 

Openingsfoto: de westelijke toerit van de Vlaketunnel. Foto Michiel1972 / CC BY-SA 3.0

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.