Voor het eerst in lange tijd is er in Nederland weer een auto bedacht, ontworpen en gebouwd. Gisteravond onthulde Lightyear zijn eerste productieauto, die in november aan de eerste klanten wordt geleverd. Wie weinig rijdt, hoeft de Lightyear 0 maar zelden aan de laadpaal te zetten.

 

Welke eigenschap van de Lightyear 0 moeten we er als eerste uitlichten? Is het de extreem aerodynamische vorm, waardoor hij als een mes door de boter gaat, met de kleinste luchtweerstand (luchtweerstandscoëfficiënt van 0,19) van alle auto’s die nu op de markt zijn?
 

Meest efficiënte elektrische aandrijflijn

Of het feit dat hij de meest efficiënte elektrische aandrijflijn ter wereld aan boord heeft? Dit is het pakket aan onderdelen dat voor de aandrijving van de auto zorgt, van het accupakket tot de elektromotoren en de wielen. Om een idee te geven: bij een snelheid van 110 kilometer per uur kom je in de beste concurrent – de Tesla Model 3 – honderd kilometer ver op een acculading van 16,1 kilowattuur. Lightyear 0 heeft voor dezelfde afstand maar 10,5 kilowattuur nodig.
 

Dak en motorkap

Misschien ligt het wel het meest voor de hand om te beginnen over wat het meest zichtbaar is: dat het hele dak en de motorkap bedekt zijn met zonnecellen. Bij elkaar is dit een oppervlakte van zo’n vijf vierkante meter en dat stroomopwekkend oppervlak kan voor een elektrische auto een behoorlijk verschil maken.

Dit is hoe het werkt: terwijl je de auto gewoon gebruikt, raakt de accu steeds verder leeg, maar alle zonneschijn die op de zonnepanelen valt, wekt stroom op, en laadt dus de accu’s weer op. Een beetje dan.

 


Na twee maanden aan de stekker

Lightyear zelf rekent met een gemiddelde woon-werkafstand van 35 kilometer. Zou je die afstand elke dag afleggen met de nieuwe auto, dan hoef je pas na twee maanden de wagen aan de stekker te leggen. In Nederland welteverstaan, want in zonnige landen kan een gebruiker veel langer rondrijden zonder te hoeven laden. In Portugal zelfs zeven maanden.
 

Actieradius van 625 kilometer

Dit klinkt natuurlijk als een droom. Weg met de laadpaal! Lekker rondrijden en je nooit meer druk hoeven te maken of je wel op tijd een laadpaal kunt vinden om je snel leeg rakende accu bij te laden.

Nu zal dit ook nog wel een tijdje een droom blijven, want de meeste mensen rijden per dag meer kilometers dan genoemde 2 keer 35. Ook met de Lightyear 0 zul je bij langere ritten een laadpaal moeten opzoeken. Maar nog steeds minder snel dan bij andere wagens, want zijn actieradius wordt geschat op 625 kilometer.

Dit is ook precies de bedoeling van de ingenieurs van Lightyear, zei ceo Lex Hoefsloot bij de presentatie van de eerste productieauto gisteren. ‘Lightyear 0 biedt meer actieradius met minder accu’s, waardoor het gewicht en de CO2-uitstoot per voertuig afnemen.’

 

Interieur
De ingenieurs van Lightyear proberen de CO2-voetafdruk van hun wagen niet alleen te verlagen door aerodynamica, de efficiëntste aandrijflijn en zonnepanelen in dak en motorkap. Ook in het interieur komt deze filosofie terug. Zo is het leer van de stoelen plantaardig en toch van hoge kwaliteit. De gebruikte stoffen zijn gemaakt van plasticvezels die zijn gesponnen uit gerecyclede PET-flessen. Decoratieve houten panelen in de deuren zijn gemaakt van duurzaam gekweekte rotan palm. En het suède tenslotte, dat hier en daar terugkomt, is niet van dierlijke oorsprong, maar gemaakt van ecologische, ademende microvezels.

 

Geld in het laatje

Prijzig is hij wel, de Lightyear 0. Wie er eentje wil, zal 250.000 euro moeten overmaken naar het Helmondse bedrijf. Dat is voor niet veel Nederlanders weggelegd, maar de hoge prijs is bedoeld om geld in het laatje te brengen, waarmee Lightyear dan de volgende generatie kan ontwikkelen: een auto die rond de 30.000 euro zal kosten. Bij een dergelijke prijs zal een veel grotere groep mensen de oren spitsen, zowel onder particulieren als onder leasebedrijven.

Dit financieringsmodel is overigens niet nieuw; ook Tesla heeft deze route bewandeld. Eerst verkocht het bedrijf de peperdure Tesla Roadster, om met het opgehaalde geld de Tesla Model S te ontwikkelen. Nog steeds een chique wagen, maar wel eentje die meer mensen zich konden veroorloven.
 

November

Wie vooraf al een Lightyear 0 heeft besteld, zal toch nog even geduld moeten hebben. De eerste exemplaren worden in november gebouwd. In juli en augustus volgen eerst nog de laatste tests met de meest gevorderde prototypes.
 


Foto’s Lightyear

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.