Blankesteijns Beeldbuis

George Hotz hackte als tiener de iPhone en de PlayStation. Als 28-jarige is hij vast van plan Tesla en Google de pas af te snijden op weg naar de zelfrijdende auto. Het enige wat je hoeft te kopen om een bestaande auto zelfrijdend te maken, is een ‘dongle’ van $88.

Hotz, ook bekend onder zijn hackerspseudoniem GeoHot, is een fenomeen en van video’s waarin hij voorkomt is het altijd smullen. Hij ontploft bijna van de energie, gedrevenheid en grootspraak en denkt veel sneller dan hij kan praten.

Vorig jaar kondigde hij in een historisch optreden op de conferentie TechCrunch Disrupt aan dat zijn bedrijf Comma.ai een bouwpakket op de markt zou brengen. Veel auto’s zouden daarmee voor $1000 zelfrijdend kunnen worden. 

 

Adaptive cruise control

Waarom zou dat zo goedkoop kunnen? Hotz maakt gebruik van sensoren en elektronica die al in de auto aanwezig zijn. Daarom gaat zijn systeem alleen werken met modellen die aan bepaalde minimumvereisten voldoen – maar zulke modellen heb je steeds meer. Een ander essentieel onderdeel is de smartphone die de automobilist toch al heeft, en die dienst gaat doen als een opgevoerde dashcam.

Bovendien laat hij niet iedere auto zijn eigen traject uitrekenen. Hij maakt gebruik van data van echte bestuurders die hij al geruime tijd verzamelt met de app Chffr. De meest voor de hand liggende snelheden en lijnen over de weg, gegeven de route, zijn op deze manier op voorhand bekend. Veel meer dan adaptive cruise control (die aanwezig wordt verondersteld) en het vermijden van obstakels hoeft daar niet aan te worden toegevoegd. Vorig jaar demonstreerde hij een prototype aan een journalist van The Verge, die behoorlijk onder de indruk was.

 

Boetes

De Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) liet na TechCrunch Disrupt weten dat Hotz flinke boetes riskeerde omdat het product niet was goedgekeurd. Liever dan zich te begeven in dat bureaucratische proces, trok Hotz zijn idee terug. Maar hij gaf niet op. Hij maakte zijn software open source, vroeg medewerking van ‘the crowd’ bij het aanpassen aan individuele modellen en verkocht alleen nog voor $88 een dongle – een adapter voor de elektronische poort van de auto. Zo ontdook hij de noodzaak om zich te onderwerpen aan allerlei goedkeuringsprocedures.

In dit interview met – hoe passend – de libertarische site Reason.tv legt hij uit hoe hij verwacht hiermee Tesla, Googles dochter Waymo en de hele verdere autoindustrie te slim af te zijn (het interview is bovenaan de pagina én hieronder geëmbed; tekstversie hier). Het dédain druipt ervan af, en tegelijkertijd verwacht hij dat iedereen erg blij met hem zal zijn. Of Hotz zal slagen is niet zeker maar dat hij met zijn persoonlijkheid de industrie verrijkt, staat vast.

 

 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.