Eureka

Als het aan de Duitse camperfabrikant Hymer ligt, zitten we in 2030 niet meer zelf achter het stuur tijdens de vakantie. 

In 2030 hoef je geen honderden kilo­meters meer achter het stuur te zitten tijdens je vakantie, volgens de Duitse camperfabrikant Erwin Hymer Group. Tegen die tijd brengt de autonoom rijdende camper je naar je plaats van bestemming. De ontwerpers van Hymer noemen deze camper van de toekomst Galileo.
 

Testvergunning 

Hymer was in 2016 de eerste camper­fabrikant die met autonoom rijdende voertuigtechniek aan de slag ging. De Noord-Amerikaanse divisie van het bedrijf kreeg een vergunning in Canada om Mercedes Sprinter campers met auto­nome voertuigtechniek te testen. 


Extra ruim

Inmiddels zijn ze toe aan een volgende stap: visualiseren hoe een autonome camper eruit zou kunnen zien. Galileo heeft elektrische aandrijving en een skate­boardvormig chassis waarin alle aandrijftechniek zit verwerkt, inclusief de ­accu’s, elektromotoren en het autonome besturingssysteem. Op dat chassis kan een op maat gemaakte carrosserie worden geplaatst. Doordat zowel de motorruimte als de bestuurders­cabine ontbreekt, is er aan de voorzijde van de camper extra ruimte. De Galileo heeft een carrosserie met veel glas, waardoor je in de loungeruimte voorin alle kanten op kunt kijken. Aan de zijkant heeft de camper een grote opklapdeur met daaronder een uitschuifbaar terras.


Touchscreens

Achter- en middenin is plaats voor de keuken, badkamer en slaapplaatsen, die op verschillende manieren zijn in te delen. In de keuken is een groot touch­screen voor het projecteren van recepten, de houdbaarheidsdata van producten in de koelkast en het maken van digitale boodschappenlijstjes. Het touch­screen in de badkamer projecteert ’s ochtends onder meer je lichaams­gewicht, als je tenminste wilt weten hoe hard de vakantiekilo’s eraan vliegen.


Realisatie

De realisatie van het Galileo-concept is sterk afhankelijk van de ontwikkeling van autonome voertuig- én accutechniek. ­Alles in de camper werkt namelijk elektrisch: van de aandrijving tot de kookplaat, koelkast, verwarming, airconditioning en de touchscreens. Dat vreet natuurlijk elektriciteit en dan moet de camper ook nog eens zijn dagelijkse kilometers kunnen afleggen.
Hymer denkt dat er voor 2030 een hypermoderne fabriek staat waar de campers volledig geautomatiseerd op bestelling worden gebouwd. Als laatste stap in het productieproces wordt de carrosserie op het chassis gemonteerd. Daarna verlaat de Galileo geheel zelfstandig de fabriek, op weg naar zijn nieuwe eigenaar.

Foto Hymer

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.