De Freightliner Inspiration rijdt volledig autonoom op de snelweg. Vrachtwagenproducent Daimler presenteerde afgelopen week de zelfsturende truck. Inhalen moet de chauffeur nog wel zelf.

Radartechnologie, camera's en computersoftware geven de Freightliner Inspiration de noodzakelijke informatie om zelfstandig op de snelweg te rijden. Afgelopen week werd bij de Hoover-dam in de Amerikaanse staat  Nevada de vrachtwagen in gebruik genomen. Het voertuig heeft toestemming gekregen om op snelwegen autonoom te rijden.

 

De sensoren van de vrachtwagen

 

Het voertuig is nog een concept-model, waarvan er twee zijn gemaakt, maar het beschikt al wel over alle technologie die nodig is om autonoom de rijbaan te houden en rekening te houden met voorliggers en invoegende medeweggebruikers.

 

De vrachtwagen beschikt over een korteafstands radar tot 70 m met een kijkhoek van 130°, en een lange-afstandsradar met een kijkhoek van 18° die 250 meter ver kan kijken. Een stereocamera registreert de belijning van de rijbaan en de snelheidsborden langs of boven de weg. De hiermee verkregen informatie wordt gebruikt om de vrachtwagen in zijn rijbaan te houden, de geldende maximum snelheid niet te overschrijden en afstand te laten nemen tot zijn voorgangers door automatische stuurbediening, cruise control en rembekrachtiging. Het zijn alle bestaande technieken, die in de Freightliner Inspiration zijn gecombineerd. 

 

De verschillende beeldsystemen

 

De vrachtwagen beschikt daarmee over een automatiseringsniveau waarbij de chauffeur het stuur overneemt bij in--en uitvoegen of inhalen. In het door de Amerikaanse vrachtwagentak van Daimler gepresenteerde concept blijft de chauffeur de centrale figuur, en neemt de vrachtwagen hem het meest saaie werk uit handen.

Nu Daimler in Nevada op de snelweg automatisch mag rijden, biedt dit de mogelijkheid na te gaan hoe robuust en betrouwbaar het systeem werkt.

Anders dan bij de zelfrijdende auto van bijvoorbeeld Google kan de vrachtwagen niet zelf zijn route vinden aan de hand van eigen kaarten of een scan van zijn omgeving. Eerst moet de Frightliner Inspiration zijn rijbaan vinden en dan heeft hij de belijning nodig om koers te houden. Ligt er bijvoorbeeld sneeuw op de weg, dan is autonoom rijden niet mogelijk. 

 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.