De ingenieurs van Lightyear wisten het zelf al, maar nu is het op een onafhankelijke testlocatie bevestigd: Lightyear One is de meest aerodynamische productieauto ter wereld. Die stroomlijn draagt bij aan een groter bereik op één acculading.

 

Update 15 september, 16.30 uur: commentaar van Annemiek Koers van Lightyear toegevoegd.
 

Hoewel het niet zo lijkt, is de lucht waarin we ons bewegen een dikke soep. Het kost moeite om de moleculen in de lucht opzij te duwen. Vooral wanneer je met hogere snelheid voortbeweegt, met een auto bijvoorbeeld, krijg je last van de weerstand die dat oplevert.

Rijd je over de snelweg, dan gaat zo’n zestig procent van de energie zitten in het doorklieven van de lucht. Daar is dus winst te boeken: hoe gestroomlijnder de auto, hoe minder benzine of elektriciteit hij verbruikt.
 

Windtunnel

De Nederlandse autobouwer Lightyear heeft nu zijn eerste productieauto — de eerste exemplaren moeten in november in Finland van de band rollen — laten testen in een windtunnel van het Forschungsinstitut für Kraftfahrwesen und Fahrzeugmotoren Stuttgart, in Duitsland.

 

De auto van Lightyear gezien vanuit de control room van de windtunnel.


Onder standaardcondities komt het cijfer voor de luchtweerstandscoëfficiënt (Cd) uit op 0,175, en dat is het laagste voor een auto die gewoon te koop is. Dat heeft Lightyear vandaag bekendgemaakt.
 

Druppelvorm

Andere auto’s hebben waarden die vaak veel hoger liggen (hier een lijstje met andere autotypen met lage Cd-waarden, waarbij opvalt dat ze vaak een druppelvorm hebben), wat zich vooral bij hogere snelheden wreekt in een hoger energieverbruik.
 

Zonnecellen

De goede stroomlijn van de Lightyear One is het resultaat van jarenlang teken- en ingenieurswerk bij het bedrijf. Lightyear streeft er namelijk naar om een auto te bouwen die zo weinig mogelijk aan de stekker moet. Dat doet het bedrijf door zonnecellen in de bovenkant van de wagen aan te brengen, door een extreem efficiënte aandrijflijn te gebruiken, en dus door een zeer gestroomlijnd chassis.
 

Beeld van de Lightyear One in software voor computational fluid dynamics, waarmee luchtstromingen te berekenen zijn.

 

Druk meten

In de windtunnel in Duitsland voerden ingenieurs verschillende tests uit. Zo werd de druk op verschillende punten op het oppervlak van de auto gemeten. Ook legden metingen de geluidsniveaus (windruis is het resultaat van de lucht die op de auto botst) binnen en buiten de auto vast.

Maar misschien wel de belangrijkste metingen deden de ingenieurs met een rijtje meetsondes die op elke plek rond de auto te plaatsen zijn. ‘Hiermee meten we op verschillende locaties de druk en de snelheid van de stromende lucht. Zo kunnen we zien hoe de lucht werkelijk rond de auto stroomt’, vertelt aerodynamic engineer Annemiek Koers van Lightyear in deze video, die mooi laat zien hoe het testen in de windtunnel in de praktijk verliep:



Behalve om de luchtweerstand te meten, dienden de proeven in de windtunnel ook om te kijken of de Lightyear One goed uitgebalanceerd is. Vanwege de aanzienlijke snelheden die een auto bereikt, ondervinden sommige delen van de auto een opwaartse kracht (lift), en andere delen juist een neerwaartse kracht (downforce).

'Als de opwaartse krachten te groot zijn, dan kan de wagen onstabiel aanvoelen tijdens het rijden. Daarom moet het aerodynamica-team er ook voor zorgen dat die opwaartse en neerwaartse krachten goed uitgebalanceerd zijn', aldus Koers.

 

Foto’s en video: Lightyear

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.