Waymo, een dochterbedrijf van Google, heeft in Phoenix zijn autonome taxidienst opengesteld voor publiek. Er zijn nog wel enkele mitsen en maren: zo zit er nog steeds iemand achter het stuur om het zelfrijdende voertuig in de gaten te houden.

Gister werd de taxidienst in Phoenix gelanceerd. Dat gebeurde nadat Waymo er al ruim een jaar testrondjes had afgelegd (lees ‘Waymo start zelfrijdende taxidienst’).


Toeloop voorkomen

Ondanks die lange testtijd neemt Waymo het zekere voor het onzekere: er zit achter het stuur nog een Waymo-medewerker die de verrichtingen van de auto in de gaten houdt. Bovendien kunnen voorlopig alleen reizigers van de taxidienst gebruik maken die al eerder met testprogramma’s hebben meegedaan. Een van de redenen die Waymo aanvoert is dat de dienst nu nog over een beperkt aantal voertuigen beschikt, en het bedrijf wil een stormloop voorkomen. Op termijn zal de dienst voor een breder publiek beschikbaar komen.


Vaste in- en uitstappunten

Wie een taxi wil bestellen gebruikt daarvoor de Waymo One-app. Je geeft de plek aan waar je wilt instappen, je bestemming, en de app noemt de waarschijnlijke prijs en tijd van aankomst. De taxi werkt met voorgeselecteerde in- en uitstappunten, maar gebruikers kunnen daarvan afwijken, tegen extra kosten.
 

De Waymo-app met de opstapplek, de bestemming en de ritduur en kosten.


De taxi rijdt in een aantal buitenwijken van Phoenix. Daar wonen in totaal een miljoen mensen – de hele agglomeratie telt ruim vier miljoen inwoners - en onder meer de Arizona State University en chipfabrikant Intel zijn er gevestigd. De keuze voor de stad is onder meer ingegeven door de soepele regelgeving voor zelfrijdende voertuigen in Arizona.


Hoe ver is de techniek?

Essentiële bedieningsknoppen.


Passagiers zitten achterin het voertuig. Ze kunnen via knoppen aan het plafond de auto starten of de centrale van de taxidienst bellen. Dat laatste komt van pas wanneer er geen Waymo-medewerker meer in het voertuig zit. Een videoscherm geeft informatie over de voortgang van de rit: aan de hand van een kaart, of door te laten zien hoe het voertuig zijn medeweggebruikers waarneemt. Passagiers kunnen zo op het scherm zien dat het voertuig bijvoorbeeld stopt voor een overstekende voetganger.
 

Op een scherm is te zien hoe de auto het verkeer om zich heen waarneemt.


Wat bij de lancering van de taxidienst de meeste vragen oproept is waarom er nog steeds een medewerker aanwezig is die het voertuig in de gaten houdt. Is het om de veiligheid maximaal te waarborgen, en in de beginfase op double safe te spelen? Eerder dit jaar verbood Arizona concurrent Uber om nog verder met zijn zelfrijdende taxi te experimenteren na een fataal ongeluk (lees 'Arizona verbiedt autonome testauto's Uber'). Of is de zelfrijdende technologie toch minder ver gevorderd dan gehoopt? Waymo laat zich er niet over uit. De komende maanden zal moeten blijken welke van de twee het is.

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.