Rolls-Royce gaat een marineschip ontwikkelen dat autonoom kan varen. Het is het eerste autonome schip van dit type; eerder kwamen andere bedrijven al met autonome veerboten. Door autonomie kunnen de bouw- en operationele kosten van schepen omlaag, evenals de risico’s voor de bemanning.

Het schip dat Rolls-Royce presenteert, is een marineschip van 60 m lang, een gewicht van 700 ton en een maximumsnelheid van 25 knopen (46 km/h). Het schip moet meer dan honderd dagen autonoom kunnen opereren en klanten zullen het waarschijnlijk gaan gebruiken voor kustbewaking, mijnen opsporen of vlootinspectie. Rolls-Royce spreekt in een persbericht van een ‘ concept’, wat betekent dat toekomstige klanten het nog helemaal naar hun wensen kunnen aanpassen.
 

Aandrijving

Een Rolls Royce MTU 4000.

Rolls-Royce heeft ook details bekendgemaakt over de aandrijving van het (concept)schip – wel logisch, want dat is waar het bedrijf groot mee is geworden. De aandrijving is vooral elektrisch, met twee Rolls-Royce MTU 4000 gensets. Zo’n genset is een combinatie van een dieselmotor en generator die stroom opwekt voor de elektrische motoren die het schip aandrijven. Als alternatief voor de dieselmotor kan een gasturbine dienen; dit zou het systeem nog betrouwbaarder maken en onderhoudsarmer.
 

Batterij

Voor het manoeuvreren op de vierkante meter heeft het schip Magnet Azipull thrusters (boegschroeven) aan boord, eveneens elektrisch aangedreven. Om brandstof te besparen is een batterij aan boord van 3.000 kWh (ter vergelijking, een Tesla Model S heeft een batterij van 70 kWh). Zonnepanelen op het schip moeten die batterij af en toe bijladen en zorgen voor elektriciteit aan boord wanneer het schip stilligt.
 

Een Magnet Azipull thruster.

 

Extreem betrouwbaar

Wanneer dit schip echt autonoom gaat opereren, moeten de systemen aan boord extreem betrouwbaar zijn. Er zijn immers geen monteurs meer aan boord om problemen op te lossen. Daarom heeft Rolls-Royce systemen ontwikkeld voor predictive maintenance, die voorspellen wanneer een onderdeel vervangen of geserviced moet worden. Ook zullen cruciale systemen, zoals die voor communicatie en aandrijving, dubbel worden uitgevoerd.

‘De marines van grote landen kloppen bij Rolls-Royce aan en we merken dat ze vooral interesse hebben in echt autonome schepen; meer dan in schepen die van afstand bestuurd worden. Zo’n zelfsturend schip heeft verschillende voordelen: grotere inzetbaarheid, minder risico voor bemanning en lagere operationele én bouwkosten’, aldus Benjamin Thorp van Rolls-Royce.



 

Controlekamer aan de wal

Autonomie kan dus grote voordelen hebben in de scheepvaart (lees: ‘De opkomst van de autonome scheepvaart’). Toch denken experts dat dit soort schepen niet direct autonoom zullen gaan opereren. In een tussenfase zal de stuurman van boord verdwijnen en zal die het schip besturen vanuit een controlekamer aan de wal. Later krijgen schepen meer autonomie en verandert deze baan meer in het op afstand in de gaten houden van verschillende schepen.

Voor nichetoepassingen kan volledige autonomie wel eerder een feit zijn. In Noorwegen moet volgend jaar een veerboot autonoom gaan varen in een fjord van 2 km breed. Hier is de complexiteit nog te overzien. De Noren lopen trouwens voorop, want eerder dit jaar werd een autonoom containerschip aangekondigd (lees; ‘Noorwegen krijgt eerste autonome containerschip’). Ook Nederland doet mee, lees: ‘Amsterdam test autonome vaartuigen’.


Beeldmateriaal Rolls-Royce

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.