Voor het eerst doet dit jaar ook een team uit het noorden van Nederland mee aan de Solar Challenge in Australië. Top Dutch Solar Racing, bestaande uit studenten van universiteiten, hogescholen en mbo's uit Groningen en Friesland, presenteerde deze week de auto waarmee het een gooi doet naar de overwinning.   

Top Dutch Solar Racing bestaat uit studenten van de Hanzehogeschool Groningen, Rijksuniversiteit Groningen, ROC Friesland College en de Noorderpoort (een mbo-instelling in Groningen). De zonneauto die ze ontwierpen is 5 meter lang, 1,21 meter breed en weegt 150 kilo. De topsnelheid ligt rond de 140 kilometer per uur, maar volgens structural engineer Eldert Zeinstra zal de gemiddelde snelheid vermoedelijk rond de 90 kilometer per uur uitkomen.
 

Vierwielsturing

Het team is inmiddels twee jaar samen en begon volledig blanco. 'Eerst moesten we kiezen welke vorm we het voertuig wilden geven', zegt Zeinstra: 'een enkelrompsmodel of een catamaranvorm, met twee rompen. Simulaties van beide modellen ontliepen elkaar weinig wat luchtweerstand betreft. We kozen uiteindelijk voor de monohull met een enkele, relatief grote romp waarin we meer apparatuur kwijt kunnen.'

Bij de keuze voor zonnecellen kwam het team terecht bij cellen van galliumarsenide. Die zijn weliswaar veel duurder dan de fotovoltaïsche cellen van silicium die op de meeste daken liggen, maar ze zijn met een rendement van 26 procent veel efficiënter.

Het chassis is van carbon en de motor heeft een vermogen van 2 kilowatt. Doordat het voertuig vierwielsturing heeft meegekregen, is de draaicirkel klein - een van de vereisten voor de deelnemende auto's.


Testfase

De Bridgestone World Solar Challenge (BWSC) is een tweejaarlijkse wedstrijd van ruim 3000 kilometer door de outback van Australië. Teams van de Universiteit Twente, de TU Delft en de TU Eindhoven doen er al jaren aan mee, maar voor de noordelijke provincies is dit een primeur. 'We wilden onderwijsinstellingen samenbrengen met het bedrijfsleven en overheidsinstellingen. Daarvoor is deze wedstrijd heel geschikt', zegt voorlichter Eline Hesta van het Noord-Nederlandse team. 'Als de TU's het kunnen, waarom zouden wij dat dan niet kunnen?'  

Uiteindelijk zijn er 27 studenten bijeengebracht van diverse onderwijsinstellingen. 'Heel het noorden van Nederland is al trots op ons', zegt Hesta. 'We maken hiermee duidelijk dat in onze regio alles mogelijk is. Het team bestaat uit studenten van onder meer de opleidingen werktuigbouwkunde, elektrotechniek, fotografie, communicatie en technische bedrijfskunde.
 

Gaan voor de winst 

De komende weken gaat het team de auto testen op het circuit van Assen en op een deel van de openbare weg nabij Appingedam, dat speciaal voor dit doel tijdelijk wordt afgesloten. In de loop van augustus vertrekt het team naar Australië, om daar verder te testen en de route te verkennen.

De ambities van het team zijn groot. 'Het is een wedstrijd dus we gaan voor de winst', zegt Zeinstra. 'We hebben de auto zo ontworpen dat hij met de snelste auto's mee zou moeten kunnen. Maar omdat het onze eerste deelname is, zou het al een enorme prestatie zijn als we de finish weten te halen.'

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.