De studenten van University Racing Eindhoven hebben afgelopen weekend in Barcelona tijdens de Formula Student-competitie de eerste prijs gewonnen met hun autonome racewagen. Op zes van de zeven onderdelen eindigde de auto in de top drie. Op het onderdeel ‘uithoudingsvermogen’ voltooide geen van de auto’s de race.

‘We zijn heel blij met dit resultaat’, vertelt een opgetogen Dennis Gubbels, teammanager van University Racing Eindhoven (URE), aan de telefoon. ‘Er zijn nog genoeg punten te verbeteren aan onze auto, maar dat we nu al op het bovenste trapje van het podium zouden staan, hadden we niet verwacht.’
 

Steeds in top drie

Team URE verzamelde de meeste punten op de verschillende onderdelen. Op de meeste disciplines haalde het team steeds een score waarmee het in de top drie van beste teams eindigde.

Experts in de jury beoordeelden de wagen van URE op racedisciplines als bochtensnelheid, acceleratie en een kwalificatieronde. Ook bekeken de juryleden uit de auto-industrie het hele ontwerpproces. Ten slotte moesten de deelnemende teams een gedetailleerd overzicht maken van al hun kosten, onderdelen en arbeidsprocessen en een winstgevend businessmodel opstellen.
 

Uithoudingsvermogen

Lastiger had de Eindhovense raceauto het tijdens de endurance race, een proef op uithoudingsvermogen van de auto. Die bracht hij niet tot een goed einde. Overigens gold hetzelfde voor de zes andere teams uit onder meer de Verenigde Staten, Portugal en Tsjechië: ook hun wagens slaagden er niet in om de tien ronden van ongeveer driehonderd meter uit te rijden.

‘Daar baal ik van. Tijdens de testdagen vooraf maakte onze racewagen die rondjes wel vol’, zegt teamleider Dion Engels in een persbericht.
 

Hobbelig

De omstandigheden in Barcelona waren anders dan tijdens het testen. Met een ander type ondergrond – die wat hobbelig was – en een lage stand van de zon, hadden de zelfrijdende racewagens moeite om de baan optimaal in kaart te brengen.

Ook lag de testronde op een flauwe helling. De extra nauwkeurige gps die de wagen van URE gebruikt, is daar gevoelig voor, vertelt Gubbels. ‘De werkelijk afgelegde afstand van de auto is dan iets groter dan wat de gps aangeeft. Maar daar hebben we van geleerd.’
 

Voldoening

Toch kijken Engels en Gubbels met voldoening terug op de wedstrijd in Spanje. ‘We zijn de afgelopen jaren met meer dan vijftig studenten bezig geweest met de bouw van de elektrische en autonome raceauto en de uitwerking van het businessmodel’, aldus Engels.

‘Dat was niet altijd makkelijk in coronatijd, want we moesten veel dingen vanachter de laptop doen, wat de teamspirit en de motivatie niet ten goede komt. Daarom kunnen we extra trots zijn. We hebben veel geleerd in Barcelona en deze ervaring nemen we mee met als doel om volgend jaar ook de laatste discipline volledig uit te rijden.’
 

Nieuw team

In september neemt een nieuw team het stokje over van de huidige URE-teamleden. Een deel van de studenten zal doorgaan in het nieuwe team.



Openingsfoto: De auto van University Racing Eindhoven in de pits in Barcelona. Foto URE

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.