Komende woensdag keren de studenten van team STORM met hun elektrische motorfiets terug op de Technische Universiteit Eindhoven. Dan zit de reis om de wereld in tachtig dagen erop. Nadat een kapotte motor op dag twee bijna roet in het eten gooide, is de wereldreis verder prima verlopen.


Iets meer dan een jaar geleden presenteerden de studenten van team STORM het prototype van een volledig elektrische motorfiets. In minder dan een jaar bouwden ze dat prototype uit tot een werkende toermotor, waarmee ze op 14 augustus vertrokken voor hun reis rond de wereld ('Studenten TU Eindhoven op een elektrische motor de wereld rond'). ‘Daar zijn we ook heel trots op’, zegt Jeroen Bleker van team STORM aan de telefoon vanuit de laatste etappeplaats Parijs. Eigenlijk hadden de studenten de grootste tegenslag helemaal aan het begin van hun reis. Op dag twee ging de elektromotor kapot, waardoor ze vastzaten in Wenen. 'Toen hadden we het mentaal best zwaar, want het leek er even op dat we de hele tocht moesten afblazen.’
 

Vertrouwen

De studenten bewezen echter meteen hun veerkracht. Ze ontdekten dat het probleem zat in de inverter. Samen met mensen van de fabrikant puzzelden ze net zolang tot ze het probleem konden oplossen. Bleker: ‘Na Wenen kregen we langzaamaan steeds meer vertrouwen in onze machine. En sindsdien is er technisch eigenlijk niets meer misgegaan. Nou ja, op kleine zaken na als het afbreken van een spatbord of het stellen van de spiegels.’
 

Samsung

Dat betekent niet dat het studententeam geen problemen tegenkwam. Meestal zat de vertraging bij de douane van een land of bij het inchecken van de motor op een vliegveld. ‘Men blijkt het erg spannend te vinden om grote lithium-batterijpakketten te vervoeren’, aldus Bleker. De recente affaire met de Samsung Galaxy Note 7, die spontaan in brand vloog, hielp daar waarschijnlijk ook niet bij.
 

Statieportret

Terugkijkend is de reis om de wereld één groot succesverhaal. Team STORM bezocht in verschillende landen bedrijven, universiteiten en scholen om te laten zien wat er al mogelijk is met elektrisch vervoer. Daarbij was de ontvangst vaak allerhartelijkst. In China poseerden de studenten op een grote groepsfoto met scholieren (zie foto). ‘En in Iran waren de mensen opvallend gastvrij; je merkt dat ze het wat negatieve beeld dat wij in het Westen hebben willen bijstellen.’


 

Het konvooi bestond steeds uit de motor met daarachter enkele volgwagens, met het reserve-batterijpakket, het logistieke team en de sleutelaars van het team. Een stukje vooruit reden steeds de studenten van het oplaadteam, dat ervoor zorgde dat altijd de infrastructuur klaarstaat voor het opladen van de batterijen. De motor had een maximale actieradius van 400 km, dus er moest altijd een reservebatterij klaar liggen. Vijf studenten hebben een traject op de motor gereden.
 

Dragrace

In de Verenigde Staten ging team STORM langs bij de bedrijven Tesla en Google. Bleker vond vooral de halte Los Angeles memorabel, waar een spontane dragrace tussen de STORM-motor en een helikopter (zie foto) van de grond kwam. ‘We waren op bezoek bij een schooltje en de directeur nam ons mee naar het vliegveld. Voor we het wisten waren we uitgedaagd voor deze race.’ En dan, lachend: ‘We wonnen trouwens net van die heli.’
 


Degelijke motor

Dat avontuur stond in schril contrast met de verlaten bergen in een land als Kirgizië. ‘We stonden bovenop een bergtop en konden oneindig ver kijken; dat vergeet ik nooit meer’, herinnert Bleker zich. In de armere landen, waar de wegen soms abominabel zijn, ontdekten de studenten tot hun genoegen dat de motor zich prima hield. ‘Het is zó gaaf om te bedenken dat wij die motor helemaal zelf hebben getekend en gebouwd. Het heeft ons echt verbaasd hoe goed hij rijdt en hoe degelijk hij is.’
 

Chroom

In de VS werd STORM een keer begeleid door een kolonne motorrijders van divers pluimage. Hoe reageerden die eigenlijk op jullie stille, futuristisch ogende machine? ‘Dat is opvallend: de meesten vinden het gaaf om te zien hoe je zonder veel geluid toch enorm snel kunt optrekken. De meeste motorrijders snappen ook wel dat er een overgang aan zit te komen naar elektrisch vervoer. Maar je zult altijd een groepje Harleyrijders houden – we kwamen ze ook tegen – en die willen met hun vingers over het chroom kunnen gaan. En onze motor heeft geen chroom.’


De terugkomst van team STORM staat gepland voor woensdag 2 november, 17.30 uur. Locatie: TU Eindhoven, gebouw Markthal (Metaforum). Alle betrokken bedrijven zijn aanwezig en ook publiek is van harte uitgenodigd om te komen kijken. Meer informatie op de website van de TU/e.


Foto's Team STORM

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.