Eureka

Exoskeletten hebben in fabrieken al hun intrede gedaan om mensen te ondersteunen bij zware werkzaamheden. Het Chinese Hypershell ontwikkelde een lichtgewicht variant voor backpackers en wandelaars.
 

Eureka is de rubriek voor 'productontwerpen voor morgen' uit het maandblad De Ingenieur.


Het exoskelet Omega bestaat uit twee framedelen die aan de achterkant via een draaipunt met elkaar zijn verbonden. Het frame wordt met een band om de middel gedragen, terwijl de twee uiteinden met banden op de voorkant van de boven­benen worden bevestigd.

In het ­draaipunt, dat op de rug ligt, zit een elektromotor met een vermogen van achthonderd watt. Deze drijft het exoskelet aan door de twee delen ten opzichte van elkaar heen en weer te bewegen.



Maximale ondersteuning

In het frame liggen twee processoren die met meerdere sensoren koppel, positie en kracht meten om de beenbeweging van de gebruiker te monitoren. Op basis daarvan modelleren de processoren in milliseconden op basis van kunstmatige intelligentie de exacte looppas van de gebruiker om deze naadloos te ondersteunen.

De loopondersteuning kent negen verschillende modi, waaronder lopen, rennen, heuvels opklimmen en zelfs fietsen. In ‘hyper modus’ levert het exoskelet met een druk op de knop meteen maximale ondersteuning.


Exoskelet ontlast de spieren

Volgens Hypershell kan de Omega tot dertig kilogram lichaamsgewicht compenseren om zo de spieren te ontlasten. In deze hoogste stand leveren de twee verwisselbare batterijen een bereik van 25 kilometer. Extra batterijen zijn mee te nemen en wegen vierhonderd gram per paar.

De motor ondersteunt hardloopsnelheden tot twintig kilometer per uur, waardoor de Omega ook interessant kan zijn voor hardlopers.


Past in een rugzak

Het exoskelet is gemaakt van aluminium en magnesium en weegt twee kilogram. De twee framedelen zijn af te stellen op taille en beenlengte van de gebruiker. 

In het frame liggen tien passieve scharnieren voor extra flexibiliteit, waardoor de drager bergen en hellingen tot zestig graden kan beklimmen. Het frame is op te vouwen tot een compacte L-vorm en mee te nemen in een rugzak. De Omega moet in september op de markt komen.


Tekst: Paul Schilperoord
Foto: Hypershell

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.