Gisteren begon de aanleg van een fietspad met hennepbeton in Almere. Het beton is gemengd met vezels van hennephout, een restproduct uit de industrie. Circulair én groen, noemt de biobased materialenmaker die het beton ontwikkelde het. 

De hennepvezel houdt CO2 vast, die anders 'snel' in de lucht was gekomen. Hennep wordt vooral gebruikt in de industrie om composieten van te maken, waarbij het hout van de hennepplant overblijft. Nu maakt men daar vaak stalstrooisel van en wordt kort daarna omgezet tot CO2. ‘Nu ligt het voor 50 jaar vast’, vertelt Leon Joore van Millvision BV, het bureau dat het beton mede ontwikkelde samen met de Theo Pouw Groep en de Reimert Groep. 

Het beton bestaat voor een deel uit puin, afkomstig van de gemeente Almere na sloopprojecten. Normaal is dat een restproduct waar weinig mee kan, maar steeds vaker zoekt de industrie manieren om het puin te recyclen tot beton. Bij recyclingsbedrijf Cirwinn kunnen ze het puin scheiden in drie delen, die vervolgens opnieuw kunnen worden gemengd. 
 


Andere vezels

Millvision en de partners experimenteerden de afgelopen 1,5 jaar met verschillende vezels. Lokale tomatenstengels en waterplanten (waarvan Millvision eerder al papier maakte) kwamen in aanmerking.

Maar hennep bleek uiteindelijk de meest geschikte kandidaat. ‘Hennep uit Nederland, want dit soort circulaire projecten moet je lokaal doen. Dat past bij de duurzame visie.’

Het project ontstond naar aanleiding van een prijsvraag die de gemeente uitschreef.
 

Lichter en geluidsdichter

Vijf procent van het beton bestaat uit vezels. Daardoor is het beton vijftien procent lichter. ‘Voor een jonge polder als die waarin Almere ligt is dat handig; het betekent dat er minder bodemdaling is.’ Daarnaast absorbeert het beton geluid. ‘Voor een fietspad heb je daar niks aan, maar voor geluidsschermen bijvoorbeeld wel. Dan moet je wel een slimme combinatie van het beton en constructieve elementen maken.’ 

Het leggen zal deze week gebeuren, waarna het beton moet uitharden. Uiteindelijk zal er 3 km hennepbeton liggen in Almere. ‘Het is leuk om dit soort innovatieve dingen uit het lab naar de echte wereld te brengen. Maar het is ook spannend: hoe zal het beton uitharden, wat zijn dan de eigenschappen en wat vind de gebruiker ervan? Dat wordt een spannende tijd en in parallel gaan we door-ontwikkelen in Almere met als slogan 'Van de stad, voor de stad'', aldus Joore.

Ook voor de Reimert Groep is dit een eerste stap. 'Dit fietspad is een experiment. We willen het beton doorontwikkelen, met onze partners', vertelt Floortje Goossens van het bedrijf. 'Verduurzaming van beton is belangrijk voor ons, en dit soort projecten helpt daarbij.' 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.