Het Amerikaanse autoconcern Ford heeft bekendgemaakt dat het binnen vijf jaar een zelfrijdende auto wil presenteren. Met grote aantallen van die wagens wil het bedrijf vervolgens een autodeelnetwerk opzetten. Om deze ambitieuze doelen te bereiken gaat Ford zijn R&D-campus in Palo Alto (VS) meer dan verdubbelen.


Ford wil in 2021 een auto op de markt hebben die volledig autonoom kan rijden, van de klasse SAE 4 (een gradatie van de Society of Automotive Engineers, uitleg in pdf-bestand). Dat maakte het bedrijf deze week bekend. De beoogde auto zal geen stuur hebben en geen pedalen. Met het plan voor een autodeelnetwerk volgt Ford internetbedrijf Google, dat al eerder dergelijke plannen bekendmaakte.

Startups

Om de doelen te kunnen verwezenlijken, werkt de autobouwer samen met verschillende startups, waaronder Velodyne, een bedrijf in Silicon Valley dat zich heeft gespecialiseerd in LIDAR-sensoren. Die zijn onmisbaar voor een autonome auto om te bepalen hoe de omgeving eruitziet. Het doel van Velodyne is om een betaalbare LIDAR-sensor te ontwikkelen die geschikt is voor massaproductie. Zoiets bestaat nu nog niet, waardoor het lastig is om goedkope autonome wagens te maken.

Ook heeft Ford het Israëlische SAIPS overgenomen, dat zich specialiseert in beeldherkenning en kunstmatige intelligentie. Die kennis moet ervoor zorgen dat de Ford-wagens snel hun omgeving leren kennen, zodat ze hun rijgedrag daaraan kunnen aanpassen.

Smart Mobility

Het doel om over vijf jaar een autonome auto te hebben, past binnen Ford Smart Mobility, het overkoepelende plan van het bedrijf om marktleider te worden in autonome voertuigen, connectiviteit, mobiliteit en data-analyse.

‘In het komende decennium zullen auto’s nog verder geautomatiseerd worden. Wij denken dat autonome voertuigen een even grote impact op de maatschappij kunnen hebben als de lopende band van Ford honderd jaar geleden’, zegt Ford-CEO Mark Fields in het persbericht.

Auto's in de sneeuw

Ford is al een jaar of tien bezig met zelfrijdende auto’s. Recent nog demonstreerde het bedrijf als eerste autonome auto’s in de sneeuw. Ook was Ford de eerste die zelfrijdende wagens testte in de nacht, wat heel andere eisen stelt aan de waarneming van de wagen.

Wij denken dat autonome voertuigen een even grote impact op de maatschappij kunnen hebben als de lopende band van Ford honderd jaar geleden

Nog dit jaar wil het bedrijf het aantal testauto’s verdrievoudigen tot dertig autonome wagens van het type Ford Fusion Hybrid. Die rijden rond in de staten Californië, Arizona en Michigan (de thuisbasis van Ford). Het jaar erop moeten dit honderd autonome auto’s zijn.
 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.