Wat is de impact van technologie op mens en maatschappij? Die vraag staat centraal tijdens het tweejaarlijkse internationale BredaPhoto Festival. ‘We laten zien hoe fotografen dit actuele thema in beeld vertalen.’

Tijdens een vakantie in Frankrijk bezocht de Britse fotograaf Murray Ballard het kasteel van Raymond en Monique Martinot. Zij waren de eerste Fransen die zich na hun dood lieten invriezen in de hoop dat de techniek zich dusdanig zou ontwikkelen dat ze eenmaal ontdooid verder konden leven. De vriezer van het echtpaar ging echter kapot en daarmee vervloog hun kans op eeuwig leven.

De fotograaf raakte gefascineerd door de stroming waar de Martinots toe behoorden: het zogeheten cryonisme. Wereldwijd hebben zo’n tweehonderd mensen zich reeds laten invriezen; zo’n tweeduizend anderen staan op de wachtlijst. Tien jaar lang portretteerde Ballard deze mensen.

 

Tanks met vloeibaar stikstof van het Amerikaanse Cryonics Institute, waarin mensen na hun dood worden bewaard.
(foto Murray Ballard/The Prospect of Immortality)

 

Technische snufjes

Zijn project The Prospect of Immortality is te zien tijdens het tweejaarlijkse BredaPhoto Festival, dat dit keer in het teken staat van techniek. ‘We wilden voorkomen dat de expositie enkel zou bestaan uit foto’s van technische snufjes, wat toch afstandelijk beeld is’, vertelt Geert van Eyck, een van de drie curatoren van BredaPhoto. ‘Daarom hebben we het thema uitgebreid naar de impact van techniek. Welke gevolgen heeft technologische vooruitgang voor mens en maatschappij?’

De fotografen vertalen dit actuele thema in beeld. Ze tonen het leven in een technologische wereld en schetsen ook hoe de toekomst er naar hun idee uit zal zien. Dat levert een festival op met gevarieerd werk van ruim vijftig fotografen, dat op vijftien binnen- en buitenlocaties in Breda is te aanschouwen.

 

Luchtafweerraketten

Robot Joey Chaos van het Amerikaanse Hanson Robotics.
 (foto Max Aguilera-Hellweg/Humanoid)

‘Sommige mensen vinden techniek geweldig, anderen boezemt technologische vooruitgang angst in’, zegt Van Eyck. ‘Dat komt terug in de foto’s.’

Als voorbeeld noemt hij het werk van de Amerikaan Max Aguilera-Hellweg. Die onderzocht het begrip uncanny valley, het punt waarop robots die veel op mensen lijken afkeer opwekken. ‘Bij hem gebeurde echter het tegenovergestelde: hij voelde juist intimiteit. Naar zijn idee is de wereld aan het veranderen en bij deze nieuwe wereld horen robots.’

 

De moeite waard

De meest uiteenlopende technische onderwerpen komen voorbij, waaronder genetische modificatie, luchtafweerraketten, ruimteschepen, dataopslag, watervoorziening en social media. Dat maakt BredaPhoto niet alleen de moeite waard voor fotoliefhebbers, maar zeker ook voor techniekgeïnteresseerden.(Judith Robbe)

 

openingsfoto: Servers van WikiLeaks in een voormalige atoombunker in Stockholm.(foto Philippe Braquenier/Palimpsest)

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.