Vandaag opende minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat het eerste dubbelzijdige stroom-opwekkende geluidsscherm van ons land. Het scherm is 400 meter lang en staat langs de A50 bij Uden in Noord-Brabant. Het is het eerste geluidsscherm met tweezijdige, ingebouwde zonnepanelen. 

Onderzoeksinstituut TNO ontwierp het geluidsscherm, dat de komende maanden zijn waarde moet bewijzen in praktijkomstandigheden. TNO gaat kijken hoeveel onderhoud er nodig is, wat de opbrengst is van het scherm en of de schaduw een groot effect heeft op de stroomproductie. De 400 meter scherm moet zo'n 150.000 kilowattuur produceren, genoeg voor 50 huishoudens.

Geluidsschermen met zonnepanelen zijn niet nieuw. Langs de provinciale weg N470 bij Delft staat een scherm, en bij Den Bosch staan kleurrijke geluidsschermen met zonnepanelen. Die laatste bleken niet naar verwachting te presteren. 

 

Dubbelzijdig

Nieuwe toepassingen zoals dit geluidsscherm zijn aanvankelijk altijd duur. Het nieuwe ontwerp dat nu bij de A50 staat, kan mogelijk wel economisch interessant zijn. 'Tegenwoordig moet je een sterke businesscase hebben voor zonne-projecten', vertelt Wim Sinke van TNO. 'Door de zonnecellen in het scherm te integreren krijg je een systeem dat makkelijker uit te breiden is en grootschalig toe te passen.' Daardoor kunnen de kosten aanzienlijk omlaag gaan. 

Dit zonder dat het ten koste ging van de geluidsdempende eigenschappen, het hoofddoel van het scherm. De zonnecellen in het scherm vangen aan beide kanten licht op, waardoor ze niet altijd naar het zuiden gericht hoeven te zijn om optimaal zon te vangen. Daardoor wekken de panelen meer stroom op en zijn ze sneller rendabel, zo is het idee.

 

Schaduw en viezigheid

Of dat idee in de praktijk ook werkt, moet de komende tijd blijken. De uitstoot van auto’s zal ongetwijfeld viezigheid op de schermen achterlaten, waardoor het rendement na een tijdje wat lager wordt. 'Omdat ze verticaal staan, wast viezigheid minder makkelijk van de schermen af', denkt Sinke. Of dat een groot probleem is of niet hoopt TNO over een paar maanden te weten. Ook onderzoekt het instituut of schaduw van vrachtwagens, die voorkomt dat de panelen zon opvangen, een rol speelt.

'In onze modellen hielden we een onzekerheid van ongeveer 15 % aan voor de opbrengst.' Als het scherm naar behoren werkt, is er geen reden om het systeem niet op de vele honderden kilometers snelweg die Nederland heeft toe te passen, aldus TNO. Sinke: 'Bij de opening benadrukte iedereen dat deze 400 meter een eerste stap is. Uiteindelijk willen we de technologie grootschaliger toepassen. Maar de uiteindelijke keuze is aan Rijkswaterstaat.'

Beeld: TNO

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.