Gebiedsontwikkelingsprojecten kunnen pas van start gaan nadat omwonenden en andere belanghebbenden hun zegje hebben kunnen doen. Maar hoe organiseer je dat in tijden van corona?

Het is vaste prik in de aanloop naar zo ongeveer elke schop die ergens in ons land de grond in gaat: de inspraakfase. Pas als de die is voltooid, kunnen de werkzaamheden starten.

‘Normaal gesproken huur je een zaaltje op een centrale plek en nodig je daar iedereen uit’, zegt omgevingsmanager Willem Smink van ingenieurs- en adviesbureau Royal HaskoningDHV, ‘maar dat had door de coronacrisis weinig zin.’
 

Meer lezen in het dossier Corona


Markdal

Een van de projecten die hierdoor dreigden stil te vallen, gaat over de herinrichting van het Markdal, een populair recreatiegebied tussen Breda en de Belgische grens. Waterschap Brabantse Delta en Vereniging Markdal hebben een plan ontwikkeld dat voorziet in meer ruimte voor water, natuur en omwonenden, onder meer door de Mark weer een aantal meanders terug te geven.

Royal HaskoningDHV kreeg de opdracht om die plannen uit te werken en de omgeving erbij te betrekken. 'Normaal zouden we op een inspraakavond met een man of vijftig rond een kaart gaan staan en dan bespreken waarmee we rekening moeten houden bij het opstellen van bijvoorbeeld een uitvoeringsplan’, zegt Smink. ‘Misschien mag je zo’n avond later dit jaar wel weer organiseren, maar het is de vraag of de belanghebbenden zich dan wel voldoende veilig voelen om te komen.’
 


Prikkers

Het project uitstellen was geen optie, omdat toegekende subsidies dan mogelijk in gevaar zouden komen. Royal HaskoningDHV besloot daarom de inspraak te verhuizen naar een digitaal platform. ‘Een digitale kaart van het gebied met het projectplan (klik hier voor de demoversie, red.) hadden we toch al. Die hebben we voorzien van onze uitleg en op internet geplaatst, waarbij alle belanghebbenden digitaal hun prikker op de kaart kunnen plaatsen met een vraag of een mening.’

De ervaringen zijn positief. ‘De drempel om aan de inspraak deel te nemen is lager’, zegt Smink. ‘Iedereen kan vanuit huis en op het moment dat het hem uitkomt zijn mening geven. Dat pas ook beter in deze tijd.’


Lage drempel

Voor betrokkenen die minder computervaardig zijn, is de digitale kaart ook groot uitgeprint en opgehangen opeen centrale plek in het Markdal, ook weer met de mogelijkheid om commentaar achter te laten. Om de drempel verder te verlagen, worden er ook nog belmomenten georganiseerd.

Het bevalt zo goed dat Royal HaskoningDHV na de coronacrsis met de digitale inspraak doorgaat. ‘Toevallig waren we al van plan om in het Markdal te experimenteren met een mengvorm van de vertrouwde inspraakmethode en een digitale’, zegt Smink.

‘De drempel voor inspraak zo laag mogelijk maken vinden we belangrijk. Juist de combinatie tussen traditionele en digitale vormen helpt daarbij’, zegt Smink.‘Inspraak levert weliswaar ook vaak veel kritiek op, maar die horen we veel liever voor we het ontwerp definitief maken. Want dan kunnen we er nog iets mee doen.’


Beeld: Royal HaskoningDHV

 

Meer lezen in het dossier Corona

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.