Bouwbedrijf Dura Vermeer laat samen met 3D-ontwerpsoftwaremaker Autodesk zien wat we kunnen aantreffen op de bouwplaats van de toekomst. Op de grootste Autodesk-beurs van het jaar, in Las Vegas, presenteren de bedrijven een zeecontainer gevuld met las- en printrobots die fungeert als mobiele productiefaciliteit.

De twee sterke robotarmen van Panasonic die in de container staan, kunnen zowel worden ingezet voor het 3D-printen van metaal (met de Directed Energy Deposition-techniek), als voor lassen. Daarmee kunnen ze op de bouwplaats op commando de meest uiteenlopende onderdelen van metaal maken. Het enige dat nodig is, is een driedimensionale bouwtekening van het gewenste onderdeel; daar komt de ontwerpsoftware van Autodesk om de hoek kijken.

De container bewijst zijn waarde vooral bij ongewoon gevormde onderdelen van metaal. Standaardcomponenten zul je waarschijnlijk nog steeds beter massaal in de fabriek kunnen vervaardigen, met een seriematig proces.

Het containerconcept wordt deze week getoond aan bezoekers van de Autodesk University in Las Vegas, een beurs die plaatsvindt van 13 tot en met 15 november. Hier komen medewerkers uit de architectuur, design en productie samen, van bedrijven uit de hele wereld. Deze bedrijfstakken gebruiken de 3D-ontwerpsoftware van het Amerikaanse bedrijf.
 

Onderdelen

In een blogpost laat Autodesk een paar voorbeelden zien van onderdelen die uit de container kunnen rollen. Als eerste een spinvormig metalen onderdeel, dat een glazen ruit heel precies op zijn plek moet houden.



Het tweede voorbeeld dat Dura Vermeer aandraagt, is een constructief element dat normaal gesproken uit tien losse onderdelen wordt opgebouwd. Daarvoor is een keten van verschillende leveranciers nodig, met allemaal hun aanlevertijden en manieren van werken. Wat als je het element kunt vervangen door een uit organische vormen bestaande metalen component uit één stuk? Een onderdeel dat je ook nog eens op de bouwplaats kunt maken. Het resultaat ziet er prachtig uit, of in de woorden van Autodesk: ‘heeft een hogere architecturale kwaliteit’:



En ten slotte het derde voorbeeld, een verbindingsstuk dat op een knooppunt de krachten van kabels en stangen opvangt:



Het zal nog wel een paar jaar duren voordat een dergelijke container echt wordt gebruikt in de bouw. De sector krijgt vaak het verwijt behoorlijk behoudend te zijn. Maar de twee bedrijven laten zien dat innovatie toch mogelijk is. Andere innovatie zien we bij het betonprinten van constructies (lees: 'Betonrobot print compleet woonhuis').
 

Op reis

De productiecontainer én de prototypes van Dura Vermeer zijn deze week nog te zien op de Autodesk University in Las Vegas. Daarna gaat het prototype op reis lang andere beurzen, in Europa. 'We willen graag horen van andere bedrijven in de bouwsector hoe ze onze technologie denken te gebruiken', aldus Autodesk in zijn blogpost. Extra handig: de container kan zo op een vrachtwagen getild worden.



Beeldmateriaal Autodesk / Dura Vermeer.

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.