Team FAST van de TU/e presenteert vandaag de eerste stadsbus die rijdt op mierenzuur, en introduceert daarmee een nieuwe manier van elektrisch rijden voor zwaar transport.

Team FAST ontwikkelde een systeem waarin mierenzuur (hydrozine) wordt gesplitst in waterstof en CO2. Het waterstof wordt omgezet in elektriciteit waarmee de bus wordt aangedreven. ‘Het is een milieuvriendelijke manier van energie opwekken‘, legt Yela Weitkamp, chemicus, uit. ‘De CO2 die eruit komt, wordt weer gebruikt voor het maken van de hydrozine. Het is dus een CO2-neutraal proces. ‘


Losse trailer

Het idee ontstond in een project op de TU/e.  ‘We hebben eerst een heel kleine auto’tje gebouwd dat reed op mierenzuur (lees: ‘Auto op mierenzuur’). Dat is uitgegroeid tot de bus die we nu hebben.’ Het team heeft niet voor niks voor een bus gekozen. Het gebruik van mierenzuur is vooral aantrekkelijk voor de zware transportsector.  ‘Een gewone elektrische auto functioneert goed in het gewone woon-werkverkeer. Je kunt thuis opladen en dan weer op het werk. Maar met een bus of een vrachtwagen die lange afstanden maakt, wordt dat lastiger. Met dit systeem kun je gewoon zo ver rijden als dat je mierenzuur hebt getankt.'
 

De trailer met een mierenzuurtank, de katalysator die het omzet in waterstof en kooldioxide en de brandstofcel.

Eerst was het idee een speciale mierenzuurbus te bouwen (lees: ‘Bus met mierenzuur in de maak’), later is besloten het brandstofsysteem in te bouwen in een losse trailer omdat die een minder ingrijpende ombouw van een bus vergt en meer toepassingsmogelijkheden biedt. ‘Die mierenzuurtrailer is makkelijk te verplaatsen van voertuig naar voertuig. Maar hij is ook los te gebruiken, bijvoorbeeld als aggregaat.’ Hydrozine kan ook worden gebruikt als een manier om groene energie op te slaan.  ‘Als het systeem bij een windmolenpark staat, kan overtollige windenergie worden opgeslagen in de hydrozine. Die kan daarna weer op een milieuvriendelijke manier worden omgezet in elektriciteit.’


Corrosief

Er hoeft volgens Weitkamp niet veel te veranderen aan de tankstations langs de weg om ze geschikt te maken voor mierenzuur. ‘Hydrozine is corrosief, daar moeten we dus rekening mee houden. Daarom is er een speciale coating van de tank nodig en een koppeling die zorgt dat er geen druppeltje mierenzuur uitloopt.’

Maar voordat er getankt kan worden, wil het team zich eerst richten op het verder testen en optimaliseren van het systeem voor de transportsector. ‘Het gebruik van mierenzuur zou de zware transportsector, die nu nog volledig op fossiele brandstoffen rijdt, helemaal kunnen veranderen. We kunnen hiermee een groot deel CO2- uitstoot van het zware vervoer uitbannen.’(Linda Bak).

 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.