Over de Dardanellen, een zeestraat in Turkije die de grens vormt tussen Europa en Azië, is afgelopen weekeinde een nieuwe hangbrug geopend. Met een totale lengte van 4,6 kilometer, een overspanning van ruim twee kilometer en pylonen van 320 meter hoog breekt de brug vele records.
In de nieuwe 1915 Çanakkale-brug, genoemd naar de Slag om Gallipoli in de Eerste Wereldoorlog, is 177 duizend ton staal verwerkt, voldoende om 128.000 personenauto's te kunnen fabriceren.
227 duizend kuub beton
Ook de andere hoeveelheden en afmetingen zijn duizelingwekkend. In de fundering voor de pylonen is maar liefst 227 duizend kuub beton verwerkt. Die funderingen, caissons die elk bijna zo groot zijn als een voetbalveld, zijn geplaatst op de zeebodem, die aan Aziatische zijde 45 meter diep is en aan Europese zijde 37 meter diep.
De fundering is van Nederlandse makelij: bouwbedrijf Strukton bouwde de caissons in een naburig droogdok om ze vervolgens met vier sleepboten naar hun uiteindelijke locatie te brengen.
Het precies positioneren van de enorme caissons was een huzarenstukje waarvoor zelfs een extra nauwkeurige variant van gps niet volstond (De Ingenieur schreef eerder over de Nederlandse fundering voor de Turkse hangbrug).
Zo hoog als de Eiffeltoren
De pylonen zelf zijn zo hoog als de Eiffeltoren. Alle gebruikte staalkabels samen hebben een lengte van 162.000 kilometer.
De hangbrug is ruim dertig meter langer dan de Akashi-Kaikyo-brug nabij de Japanse stad Kobe. Die heeft een overspanning van 1991 meter, waar de Turkse brug op 2023 meter uitkomt.
Nieuwe snelweg
Over de brug loopt een nieuwe snelweg, waardoor met name vrachtverkeer niet meer over de veel noordelijker gelegen Straat van Istanbul hoeft over te steken. De doorvaarthoogte voor het scheepvaartverkeer is meer dan zeventig meter.
De bouw van de brug begon in 2017 en is uitgevoerd door een Turks-Koreaans consortium, met hulp van onder meer het Nederlandse Strukton. De brug had eigenlijk pas in 2023 moeten zijn voltooid, het jaar waarin Turkije zijn honderdste verjaardag viert, maar de bouwers waren anderhalf jaar eerder klaar dan gepland. Met de bouw was een bedrag gemoeid van 2,5 miljard euro.
Foto: 1915canakkale.com
Nieuwsbrief
Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.