De opknapbeurt van de provinciale weg N470 in Zuid-Holland leidt dankzij asfalt met een lagere rolweerstand en de plaatsing van zonnepanelen in geluidsschermen tot CO2-besparing. Boskalis, dat de aanbesteding won, past in totaal dertien innovaties toe.

De 17 km lange provinciale weg die de A12 bij Zoetermeer via Pijnacker en Delft verbindt met de A4, heeft onderhoud nodig. De provincie Zuid-Holland doet dat niet op de klassieke manier, maar gebruikt dit soort grote aanbestedingen van zo’n 20 miljoen euro om innovaties te bevorderen. ‘We hebben de aannemers gevraagd: kom met plannen om de operatie energieneutraal of nog beter uit te voeren’, aldus projectleider Sander van Vliet van de provincie.
 

De N470 tussen de A12 en de A4.


Uiteindelijk rolden de voorstellen van Boskalis als beste uit de bus. De twee belangrijkste maatregelen zijn het gebruik van rolweerstand-verlagend asfalt en de plaatsing van ruim honderd zonnepanelen vlakbij de kruising van de weg met de A13. ‘Het gaat om een aangepaste receptuur’, zo licht Niek Klinkenberg van Boskalis het nieuwe asfalt toe. ‘We gaan nu eerst twee proefstukken aanleggen zodat we aan de wegbeheerder kunnen laten zien dat de kwaliteit van het asfalt voldoet, en daarna gebruiken we het op de hele weg.’


Maximale doorstroming

De zonnepanelen, geschatte jaaropbrengst 77.000 kWh, worden ter plekke in de geluidsschermen geïntegreerd. Via een gelijkstroomcircuit, met daarin ook een grote batterij, leveren de panelen de stroom voor de straatverlichting en de lichten voor de verkeersregeling. Beide worden slim aangestuurd: de led-wegverlichting dimt als er geen auto’s zijn, de verkeersregeling is gericht op maximale doorstroming van het verkeer op en rond de weg. Eerder plaatste BAM langs de weg al een geluidsscherm met geïntegreerde zonnepanelen bij Pijnacker (lees ‘Geluidsscherm levert zonnestroom’).

De weg kent ook nog tal van kleinere innovaties. Bij  Zoetermeer komt er een proeftuin met fijnstof-afvangende planten, een berm met planten die bijen aantrekken en grond waarin olivijn is gemengd dat gaandeweg CO2 aan zich bindt.


Kleine windturbines

In twee tunnelbakken komt geluidwerende bekleding van beton dat is gemengd met olifantsgras of houtvezels. En bij Pijnacker komt er langs de weg een zogeheten geluid-diffractor: een betonnen strook met een open structuur die geluid van een weg dempt. ‘Die is vooral voor gebieden waar de geluidseisen minder stringent zijn en een duurder geluidsscherm niet hoeft.’ Op een deel van de weg gaat de TU Delft kleine windturbines testen, waarbij de turbinebladen ronddraaien in een speciaal gevormde koker.
 

Geluiddsscherm met kleine windturbines. Beeld Bosch Slabbers.


Bij elkaar leveren de maatregelen een CO2-besparing, dat is inclusief alle werkzaamheden zoals het verwijderen van de oude asfaltlaag en het aanbrengen van de nieuwe. Dat is dan vooral de danken aan de contractduur van twaalf jaar. Al die tijd zorgt het asfalt voor minder rolweerstand en dus een lager brandstofverbruik van auto's en leveren de zonnepanelen stroom. Volgens de provincie zijn de kosten van het project zo’n 15 % hoger dan bij een klassiek uitgevoerde wegrenovatie.

De provincie hanteerde een soortgelijke CO2-besparende aanpak al eerder bij de opknapbeurt van de N211, de provinciale weg door het Zuid-Hollandse Westland (lees ‘Groot onderhoud provinciale weg CO2-negatief’).
 

Een impressie van de batterij voor de opslag van zonnestroom. Beeld Bosch Slabbers.


Openingsbeeld: Bosch Slabbers.

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.