Na een jaar consultancywerk te hebben gedaan keerde Rick Wolbertus terug naar de wetenschap voor promotieonderzoek naar de laadinfrastructuur voor elektrische auto’s. Nu leidt hij het project Future Charging bij de Hogeschool van Amsterdam.
Naam: Rick Wolbertus
Leeftijd: 31
Opleiding: innovation sciences, Technische Universiteit Eindhoven
Functie: projectleider en docent, Hogeschool van Amsterdam
‘Ik zet zeker in op de elektrische auto als alternatief voor de benzineauto’, zegt Rick Wolbertus beslist. ‘De achterstand van de waterstofauto is veel te groot. Kijk maar hoeveel elektrische auto’s je nu al op de weg ziet rondrijden.’ Maar hoe gaan we straks al die auto’s van stroom voorzien wanneer iedereen overstapt op een elektrisch voertuig?
Versmelting
Als leider van het vierjarige project Future Charging is Wolbertus betrokken bij onderzoek naar de laadinfrastructuur voor elektrische auto’s in Nederland. Daarvoor onderzoekt hij onder andere wat er nodig is om de samenleving massaal ertoe over te halen om elektrisch te gaan rijden. ‘Dit onderzoeksgebied is een mooie versmelting van mens en techniek. Hoe mensen omgaan met techniek vormt weer de techniek en ook de businessmodellen daaromheen.’
Een dag per week heeft Wolbertus nog tijd voor zijn eigen onderzoek, waarbij hij vragen wil beantwoorden als welke prijzen de laadpaal moet hanteren.
Tien weken
Daarnaast heeft hij het docentschap ontdekt. ‘Als projectleider word ik geacht om ook onderwijs te geven. Ik vond dat al heel snel erg leuk om te doen. Ik geef het vak Introduction to data science, waarin de studenten leren programmeren. Binnen tien weken kunnen ze een eigen programma schrijven. Het is mooi om te zien dat de studenten voldoening halen uit hun resultaat.’
‘Dit onderzoeksgebied is een mooie versmelting van mens en techniek. Hoe mensen omgaan met techniek vormt weer de techniek en ook de businessmodellen daaromheen.’
Om het vak interessant te maken voor zijn studenten, verwerkt hij er ook data in van zijn eigen onderzoek. Volgens Wolbertus is het belangrijk dat studenten leren dat data een zekere lading hebben.
‘Ze moeten begrijpen hoe de data verbonden zijn met de realiteit. Anders zal het ze immers nooit lukken de data goed te verwerken. De studenten die ik nu opleid, vormen de volgende generatie met wie ik in de toekomst zal samenwerken. Nieuwsgierigheid en zelf op onderzoek uitgaan zijn waardevolle kwaliteiten. Ik probeer deze kwaliteiten tijdens het lesgeven dan ook zoveel mogelijk aan te wakkeren bij de studenten.’
Alle talenten leren kennen? Surf naar het dossier Techniektalenten 2020.
Foto: Jordi Huisman
Nieuwsbrief
Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.