De Pioneering Spirit heeft voor het eerst een boorplatform van 22.000 ton op zijn onderstel gezet. Daarmee vestigt het bijzondere schip van offshorebedrijf Allseas een nieuw record: het zwaarste installatiekarwei in één keer ooit.

De Pioneering Spirit, het schip met zijn U-vormige voorplecht, is door Allseas-ceo Edward Heerema ooit ontworpen met het idee om afgedankte olie- en gaswinplatforms in één keer van hun onderstel af te halen en naar de wal te brengen (lees 'Megaschip Pieter Schelte in Rotterdam'). Het dure en van weersomstandigheden afhankelijke werk op zee duurt dan zo kort mogelijk, op de wal is er tijd genoeg voor het verdere demontagewerk. Maar al gauw besefte Heerema: als je een platform van zijn onderstel kunt afhalen, dan kun je het er ook op zetten.

Dat is nu door de Pioneering Spirit voor het eerst gedaan met de plaatsing van het 22.000 ton zware boorplatform in de Noorse wateren, op 160 km van Stavanger.


Kalme zee

De operatie nam in totaal zo'n 12 uur in beslag. Nadat het platform vanaf een bak naar de Pioneering Spirit was gevaren en door de hefarmen aan het schip was vastgezet, volgde een negen uur durende tocht naar het olieveld, waar het onderstel al klaar stond. Vervolgens duurde het drie uur om het platform op het onderstel te zetten en op 500 m afstand weg te varen. De operatie gebeurde bij kalme zee, bij de boorlocatie was het mistig. Toch bleef het een spannend moment toen het platform, eenmaal op zijn onderstel, door de hefarmen moest worden losgelaten. De Pioneering Spirit is dan bevrijd van zijn last en gaat onmiddellijk omhoog. Uiteraard mag er niets beschadigen.


Grootste recente Noordzee-olievondst

Het platform gaat in het zogeheten Johan Sverdrup-veld boren naar olie. De zee is daar zo'n 110 m diep, het olieveld ligt op 1900 m in de zeebodem. Het veld met meerderee concessies geldt als een van de grootste olievondsten op de Noordzee van de laatste tijd. Op zijn top zou het zo'n 500.000 vaten olie per dag kunnen produceren. Ter vergelijking: de VS en Saoedi-Arabië, momenteel de grootste, produceren per dag zo'n tien miljoen vaten.


Pijpenlegger

Na dit karwei keert de Pioneering Spirit terug naar de Zwarte Zee om daar verder te gaan met het leggen de Turkstream olieleiding tussen Rusland en Turkije. De pioneering Spirit kan namelijk ook worden omgebouwd tot pijpenlegger (lees 'Geleidebaan voor pijpenlegger '). Het gaat nu nog om de laatste 700 km, afgelopen jaar werd al zo'n 1100 km pijpleiding gelegd op een diepte van 2200 m.

De Pioneering Spirit keert daarna weer terug naar de Noorse wateren om in het Johan Sverdrup-veld een 26.000 ton wegend exploratieplatform te plaatsen en een 18.000 ton wegend verblijfsplatform. Daarna volgt het weghalen van twee andere platforms die geen dienst meer doen.

Zie hieronder de video die Allseas van de plaatsing van het platform maakte.


 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.