Ingenieursbureau Sweco heeft een systeem met een slim verkeerslicht getest. Met behulp van data uit lussen in de weg, radar en gps-gegevens van wagens ‘weet’ het verkeerslicht wanneer de auto aankomt, en kan het op groen springen. De test, die Sweco samen met partners uitvoerde, past binnen het project Talking Traffic, dat met technologie de doorstroming van het verkeer wil bevorderen.

De test vond afgelopen dinsdag plaats op een druk kruispunt in hartje Amersfoort. Toch zullen de bewoners van die stad er niets van hebben gemerkt, want de proef gebeurde in de virtuele wereld; de gps-coördinaten van het virtuele voertuig verwezen slechts naar een locatie in Amersfoort. De verschillende systemen werden in een laboratorium van projectpartner Dynniq aan elkaar gekoppeld en getest.
 

Verkeersplan

In de virtuele proef rijdt een auto op een kruispunt af waar het slimme verkeerslicht staat. De auto genereert verschillende soorten data over zijn positie: uit gps, maar ook van lussen in de weg waar hij overheen rijdt stromen gegevens naar het systeem. Technisch is het ook goed mogelijk om die informatie aan te vullen met een radar op het verkeerslicht; hoewel dat nu niet werd getest. Al die data komt samen in de cloud, waar software van Sweco (de applicatie 'Intelligente Transport Systemen') een plan berekent voor het verkeerslicht om de doorstroming op het kruispunt te optimaliseren. Vervolgens stuurt de software het verkeerslicht aan.

Alle onderdelen van het systeem bestonden al, maar ze zijn nu voor het eerst samen in een keten getest. In de proef zijn een paar scenario’s bekeken; de auto komt bijvoorbeeld met verschillende snelheden aanrijden, en er zijn gps-chips in de auto getest van uiteenlopende kwaliteit. ‘Sommige gps-chips zijn minder nauwkeurig, en ook daar moeten we mee uit de voeten kunnen’, zegt Jeroen Brouwer, projectleider Smart Mobility van Sweco.
 

Medewerkers bekijken de testomgeving tijdens de proef. Bron: Dynniq

 

Berichten voor de bestuurder

Overigens kan de Sweco-software ook berichten naar de bestuurder van de auto sturen. ‘Via een app krijgt die dan bijvoorbeeld de instructie om 40 km/h te gaan rijden om groen licht te hebben bij aankomst. Dat zal eerst via een smartphone gaan, maar waarschijnlijk worden deze functies in de toekomst ingebouwd in auto’s.’

Nu Sweco en partners alle logische verbindingen tussen de componenten hebben getest, gaan ze het systeem testen bij een echt verkeerslicht. Daarvoor lopen nu gesprekken met enkele Nederlandse gemeentes.
 

Autonome voertuigen

Met hun werk aan slimme en communicerende verkeerslichten willen de betrokken bedrijven uiteindelijk de doorstroming op Nederlandse wegen verbeteren (project Talking Traffic). Dat zal in eerste instantie gaan via communicatie met bestuurders, maar over een aantal jaar direct met autonome voertuigen. ‘Daar zijn we helemaal op voorbereid.’

Deze animatie laat zien hoe Sweco en partners proberen om het verkeer beter te laten doorstromen:





Openingsbeeld: Archieffoto van een kruispunt met verkeerslichten. Bron Sweco

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.