Gisteren, maandag 18 juli, reed op de busbaan tussen Schiphol en Haarlem een grotendeels zelfrijdende bus. Tijdens de proef op deze Zuidtangent bereikte de bus snelheden tot 70 km/h. De bus praat met de stoplichten langs de weg en kan zo zijn rijgedrag aanpassen. Er was nog wel een chauffeur aan boord, die kon ingrijpen als dat nodig was.


De Mercedes-Benz Future Bus heeft allerlei sensoren aan boord die hem helpen om in de rijbaan te blijven. Uiteraard heeft de bus gps, maar er zijn verder ook radar en camera’s, die onder meer helpen om de kleur van verkeerslichten te herkennen. Tijdens de proef stond één verkeerslicht wat verborgen achter een verkeersbord, en dit werd ondervangen doordat de bus via WiFi in verbinding staat met de verkeerslichten op het traject. Deze communicatie tussen bus en negentien verkeerslichten is aangelegd door het bedrijf Vialis. Het CityPilot-communicatiesysteem maakt het mogelijk dat het stoplicht al honderden meters van tevoren aan de bus ‘vertelt’ dat het op rood staat.


Chauffeur

De busbaan die voor de test werd gebruikt, is voor een groot gedeelte afgesloten van de normale rijbanen. Hier en daar komt de bus op de openbare weg, bijvoorbeeld op kruispunten. Tijdens de testritten zat een chauffeur achter het stuur om alle systemen te monitoren en indien nodig in te grijpen. De bus reed de snelheden die ter plaatse maximaal zijn toegestaan (50 – 70 km/h).

Vanaf ongeveer 300 m vóór het verkeerslicht begint de communicatie. De bus meldt dat hij eraan komt en het verkeerslicht vertelt zijn huidige kleur aan de bus. Op die manier is eenvoudig te voorspellen wat de kleur is als de bus bij het licht is aangekomen. De bus kan een verzoek om groen licht doen en afhankelijk van de verkeersdrukte wordt dat verzoek ingewilligd.


Rustig rijgedrag

Volgens moederbedrijf Daimler zorgt deze communicatie ervoor dat de bus een rustig en gelijkmatig rijgedrag heeft. Dat is niet alleen gunstig voor het brandstofverbruik, maar ook voor het comfort van de reizigers en voor de veiligheid, omdat plotseling remmen bij een stoplicht niet meer nodig is.

De test was een samenwerking tussen het Duitse Daimler, het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de provincie Noord-Holland als wegbeheerder en eigenaar van de busbaan, de gemeenten Haarlem en Haarlemmermeer en Vialis als partner in verkeerstechnologie.


Nederland testland

De proef met deze eerste zelfrijdende bus past goed binnen de ambitie van Nederland om voor te lopen als testland voor zelfrijdende voertuigen. Zo reden in april van dit jaar trucks vanuit verschillende hoeken van Europa in zelfrijdende treintjes (truck platooning) naar Rotterdam. En dit jaar vond ook de Grand Cooperative Driving Challenge plaats in ons land.
 

Lees meer details in het persbericht van Daimler.
 


Foto's en video: Daimler AG
 

 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.