Recensie

In opdracht van het TU Delft Robotics Institute schreven drie journalisten een alleraardigst boekje over de stand van zaken in robotland. Robotics For Future Presidents geeft een boeiend inkijkje in de wereld van robotica-onderzoekers. Wat kunnen ze al bouwen? Waar gaat het heen? Welke horden zijn er nog te nemen?

Voor onderzoek aan robots moet je in Delft zijn, dat is de boodschap van het boek Robotics For Future Presidents van wetenschapsjournalisten Bas den Hond, Bennie Mols en Bram Vermeer. Althans, van het eerste, inleidende hoofdstukje van het boek, dat zij schreven in opdracht van het TU Delft Robotics Institute, want daarna volgt een uitgebreid overzicht van de stand van zaken in het roboticaonderzoek wereldwijd. In het Engels, want de doelgroepen van het boek bevinden zich ook, of vooral, buiten onze landsgrenzen.

Tweedeling

Het is jammer dat het boek tussen tussen pr-folder en populairwetenschappelijke uitgave in zit. Dat komt door genoemde tweedeling, maar ook door de vormgeving, die sprekend lijkt op de folders van de TU Delft. Jammer is verder dat bij de talrijke, mooie robotfoto’s geen bijschriften staan. Die staan pas op de laatste bladzijden van het boek vermeld.

Lezenswaardig boek

Robotics For Future Presidents is wel een lezenswaardig boek. De auteurs zijn goed ingevoerd in het onderwerp en zijn er in geslaagd relevante figuren uit het veld te interviewen. Zo zijn daar Vint Cerf, een van de vaders van internet en nu internetevangelist bij Google, en wetenschapper John Leonard van het Amerikaanse Massachusetts Institute of Technology (MIT), die al jaren werkt aan de plaatsbepaling van autonome auto’s.

Toppers

De geïnterviewden zijn allemaal toppers in een deelgebied van de robotica, soms aan een universiteit, soms bij een producent van industriële robots, en kunnen daar pakkend over vertellen. Deze interviews geven de lezer een mooi inkijkje in de belangrijkste trends in de robotica. Waren robots in de fabriek vroeger domme herhaalmachines, nu willen bedrijven steeds vaker robots die kunnen samenwerken met mensen van vlees en bloed. De grootste uitdaging voor robotonderzoekers ligt dan ook in het verbeteren van de interactie tussen deze autonome machines en mensen.(Jim Heirbaut)

Boek: Robotics For Future Presidents. Leading experts on the next revolution in automation | 144 blz. | € 29,95. Te verkrijgen via de website robotics.forfuturepresidents.com.

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.