De reuzenzeppelin Airlander 10 is gisteren leeggelopen nadat hij ontsnapte van de paal waar hij aan vast zat. Het leeglopen is een noodmaatregel, maar het bedrijf weet nog niet hoe de zeppelin los kon komen van de aanmeerpaal. 

Het is het tweede grote incident met een Airlander. Vorig jaar ondervond de zeppelin een ‘harde landing’, zoals het bedrijf het zelf noemde (lees: ‘Nieuwe zeppelin crasht tijdens test’). De cockpit werd daarbij platgedrukt, hoewel de piloten aan boord ongedeerd bleven. Die crash vond plaats tijdens de tweede vlucht van de Airlander.
 

Uiteen scheuren

Na een herstel- en verbetertraject was de Airlander afgelopen vrijdag klaar voor een herlancering. Zaterdag ging het opnieuw mis, terwijl de zeppelin aangemeerd lag op het Britse vliegveld Cardington. Het vlieggevaarte dreef een paar minuten lang stuurloos over het vliegveld, waarbij het dicht in de buurt van de afzettingen om het gebied kwam. De omliggende weg moest worden afgesloten. Na een korte tijd traden de veiligheidsmaatregelen in werking en scheurde de Airlander zichzelf uiteen.

Bij het incident raakten twee medewerkers lichtgewond. Een van de medewerkers moest naar het ziekenhuis.

 


Hybrid Air Vehicles, het bedrijf achter de Airlander, weet nog niet hoe hun uitvinding los kon raken van de aanmeringsmast. Net als bij het ongeluk vorig jaar zal de werkelijke oorzaak waarschijnlijk onbekend blijven voor het grote publiek.

Het bedrijf benadrukt in hun mededeling over het incident dat dergelijke voorvallen horen bij het testen van experimentele vliegtuigen. Naar aanleiding van de harde landing van een jaar terug heeft het bedrijf wel twee ‘voeten’ geïnstalleerd om landingen soepeler te laten verlopen. 
 

Hoger, harder, verder

De testvlucht een dag eerder verliep wel voorspoedig. De Britse luchtvaartautoriteit gaf Hybrid Air Vehicles toestemming om hoger, harder en verder te vliegen dan voorheen. De toegestane topsnelheid van de zeppelin is nu bijna 100 km/h.

De Airlander belooft de toekomst van luchtvaart te zijn (lees: ‘Bouw zeppelin 2.0 voltooid’). Hij stijgt op als een vliegtuig en blijft vervolgens in de lucht met behulp van helium. Zo kan hij in theorie vijf dagen zweven zonder dat er extra brandstof nodig is. Bovendien vereist de Airlander geen startbaan om op te stijgen. 

Of al die voordelen ook ooit in de praktijk kunnen worden getest, hangt af van de proeven die nu plaatsvinden. Hoewel twee relatief grote ongelukken weinig goeds beloven, is Hybrid Air Vehicles vastberaden om door te gaan met de ontwikkeling van de Airlander.

Beeld: BHC Road Police

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.