Met een rustige, behoudende rijstijl kun je behoorlijk wat geld besparen, in vergelijking met een agressieve rijstijl. Dat tonen Amerikaanse onderzoekers aan met experimenten en rekenmodellen. Het benzineverbruik kan tientallen procenten lager worden door rustig te rijden.

Iedereen die autorijdt, weet dat het voor je brandstofverbruik uitmaakt of je ruim voor een rood stoplicht je wagen laat uitrollen of dat je lekker doorrijdt en pas vlak voor het verkeerslicht remt. Ook maakt het uit of je je gaspedaal steevast tegen de bodem trapt bij het optrekken of dat je het wat rustiger aanpakt.

Hoevéél benzine je kunt besparen door je rijgedrag aan te passen, daarover zijn nu nieuwe cijfers beschikbaar. Onderzoekers van het Oak Ridge National Laboratory in de Verenigde Staten plaatsten een paar verschillende auto’s op de rollenbank en onderwierpen die aan gestandaardiseerde rijtests (zie openingsfoto).
 

Denkbeeldige route

Daarbij legt elke auto op de rollen een denkbeeldige route af, waarbij een vast snelheidsprofiel hoort (zie afbeelding). Om te kunnen variëren in rijstijl (termen als ‘rustig rijden’ en ‘een agressieve rijstijl’ zijn per definitie subjectief), maakten de onderzoekers van dat profiel enkele varianten, met verschillende intensiteiten. Elke intensiteit moet een verschillende rijstijl uitbeelden. Dit is, uiteraard, slechts een benadering van wat er in het dagelijks leven gebeurt.
 


 

Hybrides

Niet alleen zetten de Amerikaanse onderzoekers benzineauto’s op hun rollenbank, ook de hybride varianten van die auto’s kwamen aan de beurt. Daarbij deden ze een opvallende observatie: rijgedrag heeft een grotere invloed op het benzineverbruik bij een hybride auto dan bij een benzineauto. Dat wijten de onderzoekers aan regenerative braking in de hybride auto, het systeem dat remenergie terugwint (met meestal een efficiëntie van rond de 70 %). Het is voor dat systeem gunstiger om rustig te remmen, want het heeft een maximale remkracht die het aan kan. Trap je het rempedaal harder in, dan komt de overige remkracht van een remschijf.

De auto-onderzoekers bekeken twee verschillende scenario’s: een korte rit over de snelweg (en het bijbehorende snelheidsprofiel) en een ritje door de stad, waarbij veel vaker gestopt en opgetrokken wordt. In de stad is, afhankelijk van de auto, met zuinig rijden 10 tot 40 % brandstof te besparen. Op de snelweg ligt de winst iets lager: tussen de 15 en 30 %.
 

Rijstijl

Een onzuinige rijstijl kan de volgende elementen bevatten: onnodig hard optrekken, hard remmen, harder rijden dan is toegestaan, de auto onnodig stationair laten draaien, onnodig gewicht meeslepen. Verder wordt het brandstofverbruik natuurlijk negatief beïnvloed door zaken als een te lage bandenspanning en slecht onderhoud aan de auto.

Het is ook goed om te weten dat zuiniger rijden niet alleen fijn is voor je portemonnee, maar ook voor de luchtkwaliteit rond wegen. Zuiniger rijden betekent immers ook dat je auto minder schadelijke gassen uitstoot (lees: ‘Negen vragen over de luchtkwaliteit rond snelwegen’ en ‘Uitstootcijfers van duizenden autotypes online’)


Campagne

Ook in Nederland probeert de overheid al jaren om rustiger te rijden te stimuleren; zie de website Het Nieuwe Rijden. Die bevat praktische tips als: ‘Eerder naar een hogere versnelling schakelen’. Wie meer wil weten over het Nieuwe Rijden, zie deze informatieve video:

 

 

En het hele artikel: ‘Fuel Consumption Sensitivity of Conventional and Hybrid Electric Light-Duty Gasoline Vehicles to Driving Style’ kun je hier vinden (pdf-bestand).


Beeldmateriaal Oak Ridge National Laboratory

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.