Autobouwer Audi zou in een paar nieuwe modellen opnieuw software inbouwen die de uitstoot in tests veel mooier voorspiegelt dan onder praktijkomstandigheden. De inspuiting van het stofje AdBlue, dat de afbraak van stikstofoxiden bevordert, zou tijdens het rijden sterk worden teruggeschroefd, zodat de uitstoot veel viezer is dan uit tests blijkt.

Dat meldde het Duitse blad Der Spiegel gisteren

Audi, een dochterbedrijf van het grote Volkswagenconcern, stop tijdelijk de levering van de modellen A6 en A7 en gaat alle motoren onderzoeken. Het gaat om dieselmotoren van het type V6 TDI Gen2 Evo met een vermogen van 200 kW (268 pk). In Duitsland zou het gaan om ongeveer 30.000 auto’s, wereldwijd om zo’n 60.000 stuks. Vooral de A6 (zie foto boven) is een populaire bedrijfsauto.

Het Duitse Kraftfahrt-Bundesamt (de transportwaakhond) en het Duitse ministerie van Verkeer hebben laten weten dat ze medewerkers van Audi gaan ondervragen vanwege de verdenking van een illegaal ‘uitschakelsysteem’.
 

Stofje inspuiten

De crux van het nieuwe mogelijke gesjoemel zit hem in het stofje met de merknaam AdBlue, waar we eerder over schreven (lees: ‘Californië verwerpt herstelplan Volkswagen'). Dat hebben de genoemde modellen van Audi aan boord, om te zorgen dat de giftige stikstofoxiden (NOx) zoveel mogelijk worden omgezet in het onschadelijke stikstof en water (zie figuur hieronder).


Lastig

Dat werkt prima, alleen moet de autobezitter dan om de zoveel tijd het tankje met AdBlue laten vullen. En dat is maar lastig, lijkt Audi te hebben gedacht.  Als het AdBlue bijna op is, schroeft software in de motor de inspuiting van de stof drastisch terug, zodat de auto het uitzingt tot de volgende servicebeurt in de garage, schrijft Der Spiegel. Daarmee schiet de emissie van giftige stikstofoxiden echter omhoog en dat is illegaal.

Verschillende media noemen dit nu ‘een nieuw soort sjoemelsoftware’ vanuit het Volkswagenconcern, maar de beschreven truc was dus al veel langer bekend. We lazen er namelijk al over in de aanklacht van Amerikaanse advocaten tegen Volkswagen eind 2016 (lees: ‘Onthullende aanklacht tegen Volkswagen’).

De huidige verbazing zou dan ook niet moeten gaan over de gebruikte techniek, want die was al langer bekend. Maar het is ongelooflijk hoe het Volkswagenconcern een paar jaar na de eerste sjoemelsoftware klaarblijkelijk blijft volharden in het gebruiken van ongeoorloofde en frauduleuze methoden om ‘vieze’ auto’s toch door de tests te krijgen.

Het concern heeft voorlopig nog geen auto’s teruggeroepen, maar de kans is groot dat dat wel gaat gebeuren.

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.