Het Human Power Team heeft zijn nieuwe fiets getest, de VeloX 7. Op een stuk snelweg bij Helmond haalden wielrensters er een snelheid mee van 83 km/h. Half september doet het team in de Verenigde Staten een gooi naar het wereldsnelheidsrecord fietsen voor vrouwen.

Gisteren, zondag 13 augustus, reden Iris Slappendel en Aniek Rooderkerken ieder twee keer een stuk van 5 km over de snelweg A270 tussen Helmond en Nuenen. De snelheid die de rensters haalden bij de test ligt nog een stuk onder de doelstelling van het team: 122 km/h. Het huidige wereldrecord snelfietsen voor vrouwen is 121,81 km/h.

 

De twee rensters bij de Velox 7.


De test verliep vlekkeloos. ‘Het ging boven verwachting goed; we haalden een topsnelheid van 83 km/h, terwijl we verwachtten dat we de 80 niet of nauwelijks zouden halen’, vertelt woordvoerder Henry Tang. ‘Het was perfect weer: vrijwel windstil en zonnig. Mede daardoor ging het zo goed.’

De afstand van een paar kilometer is nodig om de fiets op gang te brengen tot de maximumsnelheid. ‘Op een weg van 5 km kun je nog niet de topsnelheid bereiken, maar de resultaten van gisteren stemmen hoopvol’, aldus Tang.

Tijdens de officiële wedstrijd straks in Battle Mountain, Nevada, is het stuk asfalt 10 km lang. De snelheidsmeting wordt vervolgens gedaan over een afstand van 200 m.

 

Fitheid en techniek

Het Human Power Team bestaat uit technische studenten van de TU Delft en studenten bewegingswetenschappen van de Vrije Universiteit Amsterdam. Zij brengen de nodige kennis samen over de techniek van de fiets en over de fitheid, voeding en trainingsschema’s van de rensters.

Tijdens de test gisteren werd bijvoorbeeld gemeten hoeveel zuurstof de rensters opnamen, alsmede de hartslag en het getrapte vermogen. ‘Beide rensters hebben in de aanloop naar de test op een speciale ergometer gezeten. Daarvan hebben we geleerd hoeveel vermogen ze kunnen trappen en wat dus de beste indeling van een race voor hen is’, vertelt Tang.

 

Oude fiets

Qua techniek bouwt het team voort op de kennis van eerdere teams. Zo hebben de studenten voor het ontwerp van de VeloX 7 goed gekeken naar de fiets van vorig jaar (lees: ‘Fietsrecord in de woestijn’). ‘Die was gewoon al erg goed’, aldus Tang.

De wijzigingen zitten met name in de aandrijving. Voor het overbrengen van de beenkracht op de wielen zijn twee kettingtrappen nodig. ‘Anders zou de fiets te zwaar trappen om weg te kunnen rijden uit stilstand.’

 


In de vorige versie zat een kettingwiel (sprocket) dat ervoor zorgde dat de ketting in de tweede trap evenwijdig liep met de voorvork, zodat die het stuur niet opzij trok. ‘Dat kettingwiel hebben wij weggehaald, zodat het geheel extra compact is. Hierdoor moesten we wel het voorblad een stuk naar achteren verplaatsen, wat op zijn beurt weer leidde tot een herontwerp van het frame. Dit was nog knap ingewikkeld’, aldus Tang.

Desondanks is de luchtweerstand van de VeloX 7 lager dan die van al zijn voorgangers. Dat is ook deels te danken aan het feit dat de fiets dit keer helemaal is ontworpen voor vrouwelijke renners, die iets kleiner zijn dan mannen. De kap die over de fiets heen zit, kan daardoor wat lager zijn en vangt tijdens het rijden minder wind.

Ten slotte heeft het team veel gedaan aan de conditie van de rensters. Die werken onder begeleiding van de VU-studenten toe naar hun topvorm, dankzij een diëtist en een psycholoog.
 

Claustrofobisch en heet

Na de succesvolle test van gisteren gaat het Human Power Team nog kleine aanpassingen doen. ‘Die aanpassing moet onder andere van de atleten komen. Hun vermogen moet worden overgebracht op de fiets. Dat lukt alleen als ze veel oefenen en wennen aan de ongewone omstandigheden. Het is claustrofobisch en heet in de fiets. Ook vereist een ligfiets een heel andere krachtinspanning dan een gewone fiets. Met al die dingen zullen onze rensters de komende maand nog trainen.’
 


Op 6 september gaat het team het vliegtuig in, op weg naar de VS, waar bij Battle Mountain, Nevada, van 11 tot en met 16 september de wedstrijden plaatsvinden. Daar zijn op een lang, recht stuk asfalt in de woestijn elke dag ritten. Die vinden wel alleen vroeg in de ochtend en vlak voor zonsondergang plaats, wanneer er gemiddeld de minste wind staat. Een eventueel record is namelijk alleen geldig als de windsnelheid minder dan 6 m/s is.

Die vijf dagen trekt het team alles uit de kast. Tang: ‘Dan pas bouwen we in verschillende onderdelen speciale keramische lagers in die nog minder weerstand hebben. We wilden ze gisteren nog niet gebruiken, want ze gaan maar kort mee en zijn peperduur.’

Beeld: Bas De Meijer

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.