De World Solar Challenge zit er op, althans voor de snelste voertuigen. De winst ging naar het Agoria Solar Team uit België, de Nederlandse debutant Top Dutch Solar Team eindigde knap als vierde. Drama voor Delft in de laatste etappe: de wagen van Vattenfall Solar Team, die op dat moment aan kop ging, vatte vlam en brandde helemaal uit. De bestuurder bleef ongedeerd.

Na alle ellende voor de teams uit Delft en Twente kwam er dus ook goed nieuws van down under. Het debuterende Top Dutch Solar Team, bestaande uit studenten van de Hanzehogeschool, Rijksuniversiteit Groningen, Noorderpoort en Friesland College, werd uiteindelijk verdienstelijk vierde, in een veld van 27 wagens.

‘Dit is echt ongelooflijk, we zijn superblij en trots. Hier hebben we tweeënhalf jaar hard voor gewerkt’, zegt een uitgelaten Eline Hesta, woordvoerder van het team, aan de telefoon vanuit Adelaide. ‘Direct na de finish ging de champagne open en zijn we, geheel volgens Nederlandse traditie, in de fontein gesprongen.’

 

Top Dutch Solar Team bij de finish in Adelaide.

 

Batterij te heet

Toch had ook Top Dutch Solar Team onderweg te maken met tegenslag en de lastige weersomstandigheden. Hesta: ‘Op dag twee werd onze batterij te heet en kon hij niet meer opladen. Toen hebben we onze wagen aan de kant van de weg gezet om handmatig te koelen. Dat kostte op dat moment wel een paar posities.’ Maar eind goed al goed voor het Top Dutch Solar Team dus.

Dat kan niet gezegd worden van het Vattenfall Solar Team. Bijna niets is er over van de NunaX, de zonnewagen waarmee studenten van de TU Delft gisteren nog aan kop gingen van de World Solar Challenge in Australië. Op foto’s die het team heeft verspreid, zijn de resten te zien van de lappen met koolstofvezels waar de vederlichte auto (131,5 kilogram) uit was opgebouwd. Ook van de banden zijn enkel nog wat ruwe vormen te herkennen.

Daarmee lijkt pech de Nederlandse topteams te achtervolgen deze editie van de race. Gisteren viel Solar Team Twente al uit, doordat een sterke windvlaag hun auto van de weg blies. Op dat moment lagen de Twentenaren aan kop van de race in de Challenger-klasse, de topklasse waarin ook het Vattenfall Solar Team uitkwam.

 

Studenten van het Vattenfall Solar Team bekijken terneergeslagen de resten van hun NunaX.

 

Op kop

Voor het Vattenfall Solar Team is de klap groot. Het team lag in de laatste etappe, op weg naar finishplaats Adelaide, op kop en was dus hard op weg om voor de achtste keer de winst te pakken in de World Solar Challenge. In het laatste gedeelte is het heel lastig voor wagens om elkaar in te halen.

‘Het leek alsof we de wind in de rug hadden: we lagen eerste en reden 100 kilometer per uur, toen ik ineens brand rook’, zegt bestuurder Tim van Leeuwen in een persbericht. ‘Ik vroeg aan onze volgwagen of het de auto kon zijn, maar alle gemeten waarden leken normaal. Het duurde niet lang voordat rook de cockpit vulde, en toen wist ik dat er iets mis was.’
 

Rokend rubber

Van Leeuwen stuurde de wagen een zijweggetje in waar hij toevallig net langs kwam. Hij zette de klep open en werd meteen uit de wagen geholpen door teamleden uit de volgauto die was meegereden.

Die volgers hadden ook brandblussers meegenomen, maar al snel kregen zij de opdracht om de brandende NunaX niet te blussen. ‘Het was al snel duidelijk dat er geen redden meer aan was. Je wil ook niet die mensen in gevaar brengen’, zegt Willem Jelle Bellinga van het team.

Binnen twee minuten was er van de auto weinig méér over dan een hoopje metaal, smeulend plastic en rokend rubber. Bellinga: ‘Gelukkig is Tim ongedeerd uit de auto gekomen, maar dit zal vanavond nog wel een paar keer door zijn hoofd spoken.’

We balen van hoe het nu is afgelopen. De winst lag voor het grijpen.

Over de oorzaak van de brand is nog niets bekend; dat onderzoekt het team nu. Met slechts het verwrongen nummerbord van NunaX in de hand reisde het team naar Adelaide, om daar over de finish te gaan. Het is voor het eerst in twintig jaar aan deelnames aan de zonnerace dat de wagen van de Delftse studenten de finish niet haalt.
 

Belgische bierenbar

Het is nog te vroeg om te zeggen wat het team na dit ongeluk gaat doen. Bellinga: 'We zijn nu in een Belgische bierenbar in Adelaide, waar de teams elkaar altijd ontmoeten. Natuurlijk balen we van hoe het nu is afgelopen. De winst lag voor het grijpen. Maar we hebben ook het gevoel dat dit iets is dat buiten onze controle lag. Al met al overheerst hier toch de trots dat we dit hebben neergezet.'
 

Gezinsauto

De World Solar Challenge zit er voor een deel op, maar in de komende dagen komen nog de langzamere auto's binnen en volgen nog de resultaten van de Cruiser-klasse. Daaraan doet Solar Team Eindhoven mee, met de wagen Stella Era. Doel van deze klasse is om een gezinsauto te ontwerpen die volledig op zonne-energie rijdt. De afgelopen jaren hebben de Eindhovense teams deze klasse steeds gewonnen, met voorgangers van Stella Era.

Update donderdag 17 oktober, 15.52 uur: artikel is aangevuld met reactie van Willem Jelle Bellinga van het Vattenfall Solar Team vanuit Adelaide.


Foto’s Vattenfall Solar Team: Jorrit Lousberg.

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.