In Zeeland is de Vlaketunnel weer volledig voor verkeer opengesteld, nadat het wegdek van een toerit in november vorig jaar tot 15 centimeter omhoogkwam. De tunnelmoten zijn met 1254 nieuwe trekankers in de ondergrond bevestigd.


De ankers zijn extra lang: 36 meter in plaats van de 14 meter van de oude exemplaren. Hiermee zit de tunnel niet alleen dieper verankerd, maar ook op meer punten dan voorheen.

Bij een steekproef begin dit jaar bleek ongeveer de helft van de oude trekankers gebroken. Bij de aanleg van de tunnel in de jaren zeventig is waarschijnlijk staal van een onvoldoende kwaliteit gebruikt voor de ankers, die dienen om de tunnelbak te verankeren en opdrijven te voorkomen. Deze ankers heeft men gewoon laten zitten.

Toen Zeeland in november 2010 had te kampen met hevige regenval, is een deel van de tunnelbak gaan drijven. Daarbij speelde mogelijk ook het hoge tij een rol. Tijdens de bouw van de tunnel was voor de Oosterschelde nog een vaste dam gepland, zodat het waterniveau vrijwel constant zou zijn.

De reparaties zijn nog niet volledig afgerond. Rijkswaterstaat laat de wanden extra verstevigen, want die zijn door de nieuwe ankers onder spanning komen te staan. Het verkeer ondervindt hiervan geen hinder. Na het drukke zomerseizoen krijgt het wegdek nog een nieuwe laag asfalt.

 

Openingsfoto: de Vlaketunnel in 2005. Foto Joop van Houdt / beeldarchief Rijkswaterstaat

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.