Green Team Twente heeft de waterstofklasse van de Shell ecomarathon gewonnen. Het voertuig reed een equivalent van 845 km op 1 liter brandstof.

Het is voor het eerst dat een Twents team de Urban Concept waterstofklasse van de Shell ecomarathon wint. Dat gebeurde afgelopen zaterdag op het circuit van het Queen Elizabeth Olympic Park in Londen. Vorig jaar werd Twente in deze klasse nog derde.


Continue monitoring

Het Green Team Twente dankt zijn succes aan verschillende verbeteringen aan zijn wagen. Zo is er een speciale koppeling ontworpen die het mogelijk maakt om op het heuvelachtige circuit de drie wielen te ontkoppelen van de aandrijving, wat de weerstand vermindert. Verder levert het voertuig continu real-time gegevens over het functioneren van de verschillende componenten.
 

Coureur Mariska Bos staat klaar om te gaan rijden.


Tijdens de race hielp dat enorm om de conditie van de brandstofcel in de gaten te houden, want die dreigde vanwege de hogere buitentemperatuur oververhit te raken. Omdat de temperatuur direct kon worden uitgelezen wist het team dat het niet nodig was om expres zachter te rijden of de auto stil te zetten. De hitte betekende wel dat bestuurder Mariska Bos een binnentemperatuur van 40 °C moest trotseren. Het monitoringsysteem kon ook in de gaten houden of de batterij van het primaire circuit voldoende vermogen kon leveren om heuvelop te gaan of in te halen.

Wat ook heel goed werkte was het gebruik van spotters rond het circuit. Leden van het Green Team konden Bos zo waarschuwen als er andere voertuigen stil stonden of moesten worden ingehaald


Delft heeft pech

De weersomstandigheden waren Twente nog bijna fataal toen tijdens een stortbui het voertuig in een slip raakte. Uiteindelijk behaalde Twente zijn succes na drie pogingen.

In de Urban Concept-klasse werd het team van de La joliveri Polytech Nantes tweede. Vorig jaar waren die nog winnaar. Twente reed zo’n 15 % beter dan de Fransen.

In de Prototype-klasse had het Delftse team met zijn Ecorunner VII (lees: 'Waterstofauto Twente wint ecomarathon') pech: het voertuig kampte voortdurend met allerhande technische mankementen, waardoor Delft niet in aanmerking kwam voor een klassering. Uiteindelijk haalden in die klasse slechts twee teams de eindstreep binnen de gestelde tijd. Vorig jaar eindigde Delft als derde, in 2015 won die de race.

Presentatie van de H2∞.

 

Vond je dit een interessant artikel, abonneer je dan gratis op onze wekelijkse nieuwsbrief.